Maatwerk voor Bugatti onder noemer ‘Sur Mesure’
Met de finishlijn voor de tot 500 stuks gelimiteerde Bugatti Chiron in zicht, waarbij de fabrikant alleen nog de Pur Sport en Super Sport in het programma heeft, komt de Franse autobouwer met een officieel personaliseringsprogramma voor zijn hypercars. Wie interesse heeft, dient naar ‘Bugatti Sur Mesure’ te vragen.
Het label klinkt voor de een wellicht heel romantisch, voor de ander naar een vleesgerecht op de kaart van een 5-sterren Michelin-restaurant, het betekent maatwer, De fabrikant introduceert een afdeling waar je specifieke wensen in vervulling kunt laten gaan. Alsof dat nog niet bij het merk mogelijk was. Wanneer je als koper bijvoorbeeld heel specifieke bekleding wenst, zorgt Bugatti er voor dat het er komt.
De ontwikkelingskosten van enkele tienduizenden euro’s werden dan gewoon aan de klant doorbelast. Wat Bugatti vervolgens deed is de nieuwe optie ook aan andere clientèle aanbieden. Tenminste, als je vergat het exclusiviteitsrecht op te eisen. Bij de aangehaalde bekleding blijft het niet. Een van de klanten liet een afdruk van zijn pasgeboren kindje in het interieur verwerken, terwijl een andere klant zijn logo’s van porselein liet vervaardigen.
Louis Chiron
Het eerste model volgens het ‘nieuwe’ Sur Mesure-label is nu gebouwd. Het is een uitvoering naar voorbeeld van de oude Grand Prix-racers van het merk. De klant heeft samen met het Bugatti Sur Mesure Team om de tafel gezeten, om de Chiron volledig naar wens te specificeren, iets dat alle Chiron-klanten doen. De fabrikant geeft zelf al aan dat het aantal mogelijkheden voor de exterieur- en interieur-aankleding oneindig is en in het geval van de Chiron Pur Sport Bugatti Sur Mesure is gekozen voor een blauwe carrosserietint. Het is een exterieurkleur die overeenkomt met de Type 35-racewagen waarmee Louis Chiron in 1931 aan de start van tal van races verscheen.
Startnummer 32
Op de tint is het startnummer van de racewagen aangebracht, nummer 32. Het verwijst naar de overwinning tezamen met Achille Varzi tijdens de Franse Grand Prix 1931. Het startnummer is geheel met de hand op het koetswerk aangebracht. Nog opmerkelijker is de interieurbekleding. Met de hand is in de deurbekleding de EB-signatuur gestikt. Een intensief en hels karwei. Ook binnenin zijn de vermeldingen ‘32’ en ‘Grand Prix’ te vinden, zoals op de hoofdsteunen. In de middenconsole staat het ook op een zwart aluminium plaquette, waarop het met de hand is geschilderd.
Zo rijdt de Bugatti Chiron Pur Sport
Veyron
De specifieke ‘Sur Mesure’ wordt weliswaar voor de allernieuwste Bugatti’s aangekondigd, wie met bijvoorbeeld een Veyron bij de fabriek aanklopt, wordt ook geholpen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland
-
Kun je geen McLaren P1 LM betalen? Koop dan op z’n minst de motor
-
Rara, wat is dit? En het antwoord is niet: een Ferrari
-
Alpine doet opvallende claim of verkoopt onzin
-
Gespot: Polestar 3 eindelijk uitgeleverd, maar werkt hij al volledig?
-
Nog 4.695 mensen kunnen subsidie krijgen op de Peugeot e-408
-
Deze 15.000 euro kostende open occasion is hartstikke winterhard