Prachtige Bugatti EB110 Supersport keert terug naar Nederland
De elfde Bugatti EB110 Supersport ooit gebouwd stond jarenlang op Nederlands grondgebied. Na een uitstapje naar een aangrenzend land, is de bijzondere Italiaan nu weer aan een Nederlander verkocht. Tijdens de Zoute Sale by Bonhams bracht een fanatieke verzamelaar het hoogste bod uit. En zo staat de EB110 Supersport weer op Hollandse bodem.
Telefonisch bod
Liefst 1.950.000 euro werd er voor de zilvergrijze sportcoupé geboden. Inclusief veilingkosten komt de uiteindelijke verkoopprijs op liefst 2.242.500 euro uit. Het veilinghuis hield vooraf rekening met een prijs van 2 tot 2,5 miljoen euro, waarbij er zeker van minimaal twee miljoen euro uit gegaan moest worden. Naast de Nederlandse bieder met het winnende bod hadden zich al op zaterdag nog drie serieuze partijen gemeld, inclusief een liefhebber uit Spanje. De EB110 Supersport was overigens de duurste auto die werd afgehamerd, iets wat vooraf ook werd verwacht. Toch was het niet de verrassing van de veiling. Voor een F40 werd gerekend op een hoogste bieding van 1 tot 1,5 miljoen, maar de Italiaanse sportwagen werd voor 1,6 miljoen afgehamerd, inclusief veilingkosten 1.840.000 euro. De Nederlandse koper van de EB110 bracht zijn bod per telefoon uit.
Prijzige beurt
Het zijn bedragen waarbij de laatste factuur van de onderhoudsbeurt aan de EB110 Supersport in het niet valt. Voor de meest recente servicebeurt aan de Italiaanse Bugatti werd bijna 20.000 euro gespendeerd. Het onderhoud van juni 2021 werd dan ook door B.Engineering in Campogalliano uitgevoerd. Bij dat bedrijf, opgericht door ex-medewerkers van Bugatti Automobili SAS zoals dat tot 1995 bestond, werd de 3,5 liter V12-motor bij een kilometerstand van 29.970 kilometer van verse olie voorzien. Bovendien kreeg de EB110 Supersport een nieuw oliefilter, remvloeistof en transmissie, terwijl de auto een inspectiebeurt voor technische mankementen (nieuwe bougies geïnstalleerd) onderging. Het vervangen van de koppeling vormde de grootste kostenpost op de onderhoudsfactuur. De verkoper bood de vervangen onderdelen bij de auto aan en beschikt zelfs over nieuwe EB110-onderdelen.
In de collectie
De EB110 Supersport verkeert zodoende in nieuwstaat, ondanks de kilometrage. De stand staat momenteel op iets meer dan 30.000 kilometer. Hoeveel kilometer er bij gaat komen, is nog de vraag. Vanuit de veilingtent is de Bugatti EB110 Supersport per gesloten trailer onderweg naar Nederland, waar hij enkele jaren geleden dus ook vertoefde. Ook ditmaal komt de EB110 Supersport bij een liefhebber in de collectie, vergezeld van meerdere exotische supercars.
Ferrari steigerde
De EB110 Supersport maakt deel uit van het Italiaanse hoofdstuk in de Bugatti-historie. In de jaren tachtig kocht de Italiaanse zakenman Romano Artioli de rechten op de naam Bugatti en blies vervolgens het legendarische merk nieuw leven in. Als Ferrari-dealer opende Artioli zelfs de aanval op het merk met het steigerende paard, dat vervolgens ervoor zorgde dat Bugatti na vier productiejaren ten onder ging. Ondanks de aangekondigde EB112 maakte Bugatti alleen de EB110. Van de als GT en als Supersport aangeboden sportwagen werden zo’n 130 exemplaren vervaardigd.
Dertig daarvan waren van het type EB110 Supersport, waarvan er twee zijn omgebouwd tot raceversie. In vergelijking met de GT was de Supersport fors lichter. Hij had bovendien zo’n 50 pk extra vermogen. De nu verkochte grijze Supersport met productienummer 011 beschikte over nog meer vermogen, aangezien de Duitse koper in 1993 voor het af-fabriek aangeboden performance-kit koos.
Lees ook:
Ook interessant
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8