Lotus Evija in actie (video) als JPS retro-racer
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2Fae7ybdmbh4lg.jpg)
De gloednieuwe hypercar van Lotus heeft zich voor het eerst in actie laten zien zonder camouflage. Gehuld in de beroemde John Player Special Formule 1 kleuren auto reed de 2000 pk elektrische Evija op het circuit van Goodwood.
Eigenlijk zou de Evija dit jaar al geleverd worden, maar de Britse autobouwer liet eerder al weten de marktintroductie zes maanden uit te stellen. Tot vandaag was de Evija alleen nog gespot met camouflageprint. Nu maakte de extreme Lotus dus zijn publieksdebuut tijdens de Goodwood Speedweek. Door het coronavirus mochten er geen bezoekers aanwezig zijn tijdens het event. Al met al een andere introductie dan normaal. Wel kun je hem zien in actie zien in de video hieronder.
Livery
De zwart-gouden kleurstelling van de Lotus Evija is de livery van de oude Lotus F1-auto’s uit de jaren zeventig en tachtig. Lotus was niet het enige merk dat hun hypercar de Goodwood- bühne opstuurde in een retro racing livery. McLaren ging de baan op met de Elva Speedster die door MSO in Gulf-kleuren was gehuld.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2Fdp8ylqpb07sl.jpg)
2000 pk
Vier elektromotoren, die samen zorgen voor 2000 pk en 1700 Nm op 1750 kilogram. Van 0-100 sprint de Lotus Evija in minder dan drie seconden en in negen seconden schiet je door 300 km/u barrière. De vierwielaangedreven elektrische hypercar stopt met versnellen bij 320 km/u en heeft een range van maximaal 346 kilometer.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2Fp9hyidvbvzr3.jpg)
Extreem
De Evija is extreem snel dus en dat geldt ook voor het laden. De auto zou een laadsnelheid van 800 kW moeten aankunnen. Daarmee zou de accu van 70 kWh binnen 9 minuten moeten zijn opgeladen. Helaas zijn er nog alleen laders leverbaar die met een snelheid van 350 kW laden, daarmee is je Evija binnen 18 minuten weer klaar om te gaan. Met dergelijke oplaadsnelheden wordt de accu natuurlijk warm. Ook tijdens het rijden kan een accu erg veel warmte produceren. Daarom heeft de Lotus vier radiatoren gemonteerd die het accupakket koel moeten houden.
Prijs
Lotus gaat maximaal 130 Evija’s bouwen. Voor een extreme hypercar vraagt Lotus ook extreem veel geld, voor 1,88 miljoen euro kan je de plug-in hypercar thuis aan de lader zetten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie