Stijn Kuster
Stijn Kuster Nieuws 16 okt 2020

Vijf redenen waarom je (nog niet) moet investeren in een elektrische auto

Het aantal verkochte tweedehands elektrische auto’s is dit jaar verdubbeld ten opzichte van 2019, maar is het wel zo verstandig om nu in een EV te investeren? Autovisie sprak met EV-expert en onderzoeker aan de TU/e Auke Hoekstra en stelt vijf redenen op waarom je (nog niet) moet investeren in een elektrische auto.

“Je kunt natuurlijk een elektrische auto kopen vanuit je groene hart, maar voor veel mensen moet het ook financieel uitkunnen. Toch is het investeren in een tweedehandsauto lastiger dan in een nieuwe. Op de tweedehands EV-markt vinden wij maar twee smaken: de eerste zijn de dure Tesla’s die luxe en een goede actieradius hebben. Deze auto’s behouden hun waarde belachelijk goed en zijn dus voor veel mensen te prijzig. Het tweede segment zijn de Nissans Leaf en de Renaults Zoë. Deze zijn goedkoper maar kunnen  minder ver rijden. Ideaal voor mensen die dagelijks korte afstanden naar werk moeten rijden, maar voor langere afstanden heb je toch een tweede auto nodig”, vertelt Auke

Plus: Goedkoop per kilometer

Een verbrandingsmotor heeft vaak meer dan tweehonderd draaiende onderdelen in een aandrijflijn. Een aandrijflijn van een elektrische auto heeft minder dan twintig draaiende onderdelen. Een EV heeft dus minder slijtageonderdelen, maar wel een accupakket. Volgens de ANWB heeft een Tesla Model S na 250.000 kilometer gemiddeld nog een meer dan 90% van zijn oorspronkelijke accucapaciteit. Bij tweedehandsauto’s zit er vaak nog fabrieksgarantie op het accupakket.

Naast lagere onderhoudskosten hoef je tot en met 2024 geen wegenbelasting te betalen en is elektriciteit per km goedkoper dan fossiele brandstoffen. “Met een brandstofauto ben je gemiddeld tussen de 10 en de 15 cent per kilometer kwijt. Met een elektrische auto is dit -mits je thuis kan laden- tussen de 3-4 cent per kilometer.

Nissan Leaf
Nissan Leaf

Plus: Afschrijving

“Nieuwe elektrische auto’s zullen hun waarde beter behouden dan nieuwe benzineauto’s. In het verleden zagen we dat met name auto’s met een grotere actieradius minder hard in prijs daalde dan de auto’s met een beperktere actieradius. Hoe minder ver je met een elektrische auto kan rijden, hoe beperkter de doelgroep wordt”, legt Hoekstra uit. Een EV behoudt -over het algemeen- zijn waarde dus beter dan een benzineauto. Een elektrische auto met een zo groot mogelijke actieradius behoudt nog beter zijn waarde.

Plus: Milieuvriendelijk

Een elektrische auto stoot -volgens de ANWB- gemiddeld 35 tot 55 procent minder C02 uit dan een vergelijkbare benzineauto. “Wanneer je een nieuwe auto koopt komt er minimaal 10 ton CO2 vrij, bij een EV is dat nog iets meer”, vertelt Auke. Wil je dus echt met je aankoop het milieu verbeteren dan moet je niet met je oude barrel naar de sloop. “Het beste is als iemand blijft rijden in jouw oude auto voor langere tijd, maar wel weinig kilometers maakt. Je kunt ‘m natuurlijk ook als tweede auto houden wanneer je langere afstand af moet leggen” oppert Auke Hoekstra.

“De afgelopen jaren is de hoeveelheid CO2 per kWh voor productie van een accu van 200 gram naar 75 gram gedaald, heel hard kan dit niet meer dalen. Belangrijk is dat deze accu’s -die we nu gebruiken- over 20 jaar voor een groot deel gerecycled kunnen worden”, vertelt Auke. Wanneer we accu’s kunnen gaan recyclen zal de CO2 uitstoot bij de productie dalen.

Toch ziet Auke de toekomst niet in individuele elektrische auto’s. “Als we echt ervoor willen zorgen dat onze mobiliteit milieuvriendelijker wordt moeten we auto’s gaan delen. Al rijden we allemaal elektrisch, dan nog kunnen we het ons niet veroorloven bij ieder huishouden een dikke SUV op de oprit te zetten”, aldus de hoogleraar die over tien jaar al meer deelauto’s voor zich ziet.

Tesla Model S Prior-Design
Tesla Model S Prior-Design

Min: Subsidie

“Hè, subsidie op elektrische auto’s is toch juist een voordeel?”. Dat klopt, maar dan moet je deze subsidie wel krijgen. Het subsidieloket voor EV’s in nu gesloten en alle aanvragen tot 1 januari zullen worden geweigerd. Maar niet alleen voor 2020 geld dit probleem: “We weten dat het EV-potje voor 2021 eind dit jaar al leeg is. Dus voor 2021 is er geen EV-subsidie beschikbaar. Terwijl 2021 het jaar van de doorbraak van de EV voor de particulier zou moeten worden”, laat BOVAG-voorzitter Hans ten Broeke weten. “Ik denk dan bij mijzelf, doe dan minder geld per auto dan kun je meer auto’s stimuleren. Maar blijkbaar vinden ze cijfers variabel maken te moeilijk”, zegt Auke verontwaardigd.

Of je de 2.000 euro op een tweedehands EV en 4.000 euro op een nieuwe EV daadwerkelijk gaat krijgen blijft dus nog de vraag. Wil je meer weten over de “subsidiebingo”, klik dan hier.

Plug-In

Min: Actieradius

“Ik heb een hele tijd een tweede auto gehad die niet 100% elektrisch is. Wanneer ik verder weg ging wilde ik niet met mijn eerste -elektrische- auto onderweg stoppen voor een laadpaal”, vertelt Auke. Echter is het slecht voor het milieu als we allemaal tweede auto’s voor de deur hebben staan. Auto’s met een grotere actieradius zijn nu nog duur. “Wanneer je in 2025 in de showroom staat zal de elektrische auto ten opzichte van de benzineauto goedkoper zijn. De 400 of 500 kilometer range is voor het merendeel van de mensen ver genoeg en dan ook betaalbaar”, aldus Auke.

Het probleem ligt volgens de hoogleraar dus niet bij de actieradius, maar bij de prijs/actieradius verhouding. Dit gaat de komende jaren verbeteren, “kijk maar naar de relatief betaalbare ID3”, vertelt Hoekstra.