Lotus Emira GT4: ‘de laatste en beste circuitracer met brandstofmotor’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2FLotus-Emira-GT4_3-1.jpg)
Een paar maanden geleden introduceerde Lotus de nieuwe Emira. Dat is de laatste sportwagen van het merk met een verbrandingsmotor. Van deze straat-versie maken de Engelsen nu een lichtgewicht racemonster genaamd de ‘Lotus Emira GT4’.
De circuitauto is gebouwd in samenwerking met RML Group, bekend van de successen in fabrieks-raceklasses met onder andere Nissan en Chevrolet. Lotus wil met behulp van RML een knallend einde geven aan de racerij met brandstofmotoren.
Minder gewicht, maar toch de zware V6
Hiervoor maakt het de Lotus Emira een stukje lichter. Het reguliere model weegt 1405 kilogram, de circuitracer is 145 kilogram afgevallen. Bedenk echter ook dat Lotus kiest voor een zwaardere aandrijflijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2FLotus-Emira-GT4_5.jpg)
Bij de straatvariant is er keuze uit een 2,0-liter viercilinder turbomotor van Mercedes-AMG of een 3,5-liter V6 met supercharger van Toyota. Bij de GT4 heb je geen keuze, de Japanse motor ligt altijd achter de voorstoelen van de Lotus Emira GT4 en is goed voor een maximaal vermogen van 400 pk. Dit motorblok is gekoppeld aan een sequentiële versnellingsbak, met schakelflippers achter het stuur. De transmissie stuurt het vermogen enkel naar de achterwielen.
De Lotus Emira GT4 is klaar voor het circuit
Zowel het interieur, de carrosserie als de aerodynamica zijn voor de GT4-raceklasse verbeterd. Daarnaast krijgt de competitieauto een gigantische spoiler, een 96 liter grote brandstoftank en een aangepast remsysteem.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2FLotus-Emira-GT4_1.jpg)
Om zo hard mogelijk de bocht door te kunnen beschikt de Lotus Emira GT4 over schroefveren van Öhlins en op het circuit georiënteerde Pirelli GT4-banden. Voor de veiligheid – en om aan de FIA-regels te voldoen – wordt de bestuurder omsloten door een rolkooi en blijf je door de vierpuntsgordel strak in de sportstoelen hangen.
Dit zijn de elektroplannen van Lotus, volgend jaar al een SUV
De prijs van de Lotus Emira GT4 is nog niet bekend. Ook het productieaantal is nog onduidelijk. De Britten gaan een aantal auto’s bouwen voor 2022, maar bij meer vraag komt er nog een serie in 2023. De auto wordt dit jaar officieel gelanceerd tijdens een event op het testcircuit van Hethel (Engeland).
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2FLotus-Emira-GT4_2.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom deze klassieke lelijkerd bijna 350.000 euro kost
-
De Ford Capri komt terug! Maar niet zoals jij zou willen…
-
Volkswagen-diesel gehad? Dit is hoeveel compensatie je moet krijgen
-
Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model
-
Dit is hoe sommige flitspalen kunnen zien of je gedronken hebt
-
Duik in de prijslijst: BYD Han, einde van de Tesla Model 3?
-
Max Verstappen verkoopt occasion: wil jij deze extreme Porsche?
-
Had of heb jij een ‘sjoemeldiesel’, dan heb je recht op een schadevergoeding