Lancia heeft grootse plannen en wil Mercedes-Benz achterna
![Lancia Gamma coupé](https://img.autovisie.nl/images/x21tY7eohKeWWr9ujO_QpfZPDOE=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F12%2Flancia_gamma_coupe_6.jpeg)
Lancia werkt hard aan een wederopstanding en heeft grootse plannen. De Italianen willen Mercedes-Benz achterna gaan.
Dat laat Luca Napolitano, de baas van Lancia, weten tegenover Automotive News Europe. “We moeten nog hard werken en goed kijken naar onze benchmark, en die maatstaf is voor ons Mercedes-Benz. Daarmee bedoel ik niet dat we de strijd willen aangaan met Mercedes, want dat zou naïef zijn, maar het is een voorbeeld van een merk waar we naar kijken.”
![Lancia Thema 8.32](https://img.autovisie.nl/images/h_VRObPHeKICKB308Jmokkd6o74=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F06%2Flancia_thema_8.32_16.jpeg)
Gerecyclede materialen
Lancia wil dus een premium positie in de markt gaan innemen, net als Mercedes-Benz dat doet. Zo willen de Italianen binnen Stellantis het merk zijn dat de meeste herbruikbare materialen in auto’s gebruikt. “We willen heel graag auto’s bouwen met een aanzienlijk deel van gerecyclede materialen.” Bovendien richt het merk zich vooral op Europa, waar elektrische auto’s heel erg belangrijk en gewild zijn. Nederland is daarom ook één van de belangrijke markten voor het merk.
Het plan van Lancia is om dealers in louter stedelijke gebieden te hebben, om op die manier kosten laag te houden en de winstgevendheid te vergroten. Napolitano wil in Europa zo’n 100 verkooppunten realiseren, verdeeld over 60 steden. Die verkooppunten moeten bovendien gedeeld worden met andere Stellantis-merken. Ook wil Napolitano meer auto’s online gaan verkopen. “Mijn doel is om het mogelijk te maken een auto met slechts drie ‘clicks’ te kopen.”
Lancia buiten Europa?
Dat alles betekent overigens niet dat Lancia er niet over nadenkt ook buiten Europa auto’s te gaan bouwen. “Als zaken goed gaan, waarom zouden we dan geen rechtsgestuurde auto’s naar Japan, Zuid-Afrika of Australië brengen?”, aldus de topman.
![Lancia Ypsilon](https://img.autovisie.nl/images/QpTWvZNi9k19REHOcGZdKO8skxs=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F06%2Flancia_ypsilon_elle_3.jpeg)
Wat in elk geval zeker is, is dat Lancia binnen afzienbare tijd met nieuwe modellen komt. In 2024 presenteert het een volledig nieuwe Ypsilon, die er met een hybride- en volledig elektrische aandrijflijn komt. Twee jaar later verschijnt een compacte crossover. Die zal enkel als EV verschijnen, daar Lancia al heeft aangegeven per 2026 enkel nog elektro-auto’s te bouwen. In 2o28 komt er een volgende compacte hatchback bij.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?