Laurens Stade
Laurens Stade Nieuws 23 jun 2021

Lancia zoekt in elektrische modellen glorie van weleer

Lancia moet de komende jaren weer de harten van de echte autofanaten zien te veroveren. Het ooit zo glorieuze merk levert momenteel alleen nog in Italië de Ypsilon,  maar de komende jaren moet daar een volledige 180-graden omslag in komen. Lancia brengt de komende vijf jaar drie nieuwe modellen uit en zal zich daarbij ook al – deels – richten op stekkeren.

Lancia is een legendarisch merk dat de harten van autoliefhebbers heeft veroverd. Het maakte faam met rallyhelden als de Delta Integrale en Stratos, maar ook de vele coupés, cabriolets, sedans en stationwagons waren (en zijn nog steeds) uit Italië prachtige machines. Lancia stond decennia lang bij veel autoliefhebbers bovenaan het lijstje, en verblijdde zelfs de kamers van kinderen met posters met daarop hun prachtige ontwerpen.

Koopwijzer: occasion Lancia Ypsilon (2011-2017)

Ypsilon is populair

Het merk verkoopt haar auto’s (lees: auto) inmiddels enkel in Italië. Bedenk daarbij echter wel dat de verkopen van de Ypsilon nog altijd wel de verkoop van Alfa Romeo in Italië overstijgt. Heel gek is dat overigens niet: de Ypsilon is in vergelijking met de goedkoopste Alfa Romeo zeer betaalbaar en is een perfect en geliefd model voor de Italiaanse binnenstad. Lancia is in in eigen land dus nog enorm populair en dus is het merk nog zeker niet overleden.

Lancia Ypsilon

Elektrische renaissance

Maar het is nu wel tijd voor een grote revolutie, of eerder een renaissance, bij het merk dat haar glans en glorie door de jaren heen verloor. Het merk valt net als DS en Alfa Romeo onder het tienjarenplan van Stellantis, de fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en Peugeot SA (PSA). Onder de noemer ‘premium-merken’ zullen deze drie zich de komende tien jaar moeten bewijzen. “Deze merken verdienen allemaal een kans om zich te bewijzen en om een productlijn op te bouwen”, vertelde Stellantis-topman Carlos Tavares. “Per merk moeten de merkboodschap, de klanten, de doelen en de merkcommunicatie helder zijn. Elk merk krijgt de kans om iets vernieuwends te doen en klanten te trekken.”

De eigenzinnige Lancia Thesis.

De vraag die heerst is wel hoe Lancia dat precies moet gaan doen. Een groot aantal merken binnen het concern deelt immers platformen en techniek met elkaar. Technisch zal Lancia zich waarschijnlijk niet sterk onderscheiden van bijvoorbeeld Peugeot en Opel, die op het gebied van technologie en aandrijflijnen de boventoon voeren binnen Stellantis. Het ooit zo vooruitstrevende en excentrieke Lancia zal dus waarschijnlijk auto’s gaan bouwen op de platformen die de Fransen bijvoorbeeld gebruiken voor de Peugeot 208 en 2008. Het is daarom aan het ontwerpteam van Lancia om met iets unieks te komen dat óók de consument aanspreekt, waardoor het merk weer winstgevend wordt. Tegelijkertijd moet ook DS iets dergelijks gaan doen, al zal dat merk zich bezig gaan houden met grotere modellen.

Nieuwe designbaas moet Lancia door renaissance leiden

Nieuwe designbaas

Dat kan in het geval van Lancia wellicht goed komen. Met Jean-Pierre Ploué als nieuwe designbaas moet het Italiaanse merk die renaissance beleven. De Fransman is al de algemeen designbaas binnen Stellantis, maar zal zich ook nadrukkelijk bezighouden met Lancia. Dat daarbij ook aan elektrische auto’s gedacht moet worden, mag geen nieuws heten.

lancia_gamma_coupe_2
De prachtige Lancia Gamma Coupé.

Drie nieuwe Lancia’s

Waar Lancia verder vaag bleef over haar plannen, laat Auto News Europe alvast weten wat ons de komende jaren te wachten staat. Het beroemde Italiaanse merk zal uit zijn schulp kruipen en zijn gezicht weer tonen aan de rest van de wereld. Tenminste, dat zal Lancia natuurlijk als wens hebben. In de komende vijf jaar wil het merk in ieder geval drie nieuwe modellen introduceren. Daarbij moet gedacht worden aan een compacte crossover, een compacte hatchback en een kleine stadsauto. Laatstgenoemde is dan de opvolger van de Ypsilon, die een 208-broer wordt. De compacte crossover komt dan in het straatje van de Peugeot 2008 en Opel Mokka.

Mogelijk gaat het derde model, de compacte hatchback, de Delta doen herleven. Dan gaat het wel om het nieuwere model, dat van 2008 tot en met 2014 in productie was. Het wordt dus wel spannend om te zien of het merk zichzelf écht weet te onderscheiden binnen het grote Stellantis. De vraag is of het merk zich voldoende weet te distantiëren van alle andere merken binnen het concern. Kortom, Lancia heeft een hoop te bewijzen en wacht een zware taak.