Nieuwe designbaas moet Lancia door renaissance leiden
Lancia heeft er in Jean-Pierre Ploué een nieuwe designbaas bij. De ontwerp chef van meerdere merken binnen Stellantis moet Lancia nu door de renaissance van het merk leiden, dat tien jaar de tijd krijgt om zich te bewijzen.
Jean-Pierre Ploué is geen onbekende naam bij Stellantis, de fusie tussen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) en Peugeot SA (PSA). Hij werkt al als designbaas bij Abarth, Alfa Romeo, Citroën, DS Automobiles, Fiat Europe, Opel, Peugeot en Vauxhall. Onder zijn leiding leefde Citroën weer op dankzij de C4 en DS3. Nu moet de Fransman hetzelfde zien te flikken bij Lancia.
Ploué zal hoogstpersoonlijk toezien op de designtafel in het Centro Stile in Turijn. “De renaissance van Lancia is een spannende uitdaging”, vertelt de Fransman. “Lancia is een iconisch merk, dat weer terug zal keren naar zijn centrale positie in Europa.” Wat voor creaties we mogen verwachten onder supervisie van Ploué is nog niet duidelijk.
Tienjarenplan voor Lancia
De aanstelling van Ploué als designbaas voor Lancia moet een goede boost zijn voor het Italiaanse merk, dat bij Stellantis onder het zogenaamde tienjarenplan valt. Zij zijn echter niet het enige merk die daaronder valt.
Ook Alfa Romeo en DS krijgen tien jaar om zich te bewijzen. Dat heeft Stellantis-topman Carlos Tavares onlangs nog laten weten. “Deze merken verdienen allemaal een kans om zich te bewijzen en om een productlijn op te bouwen. Per merk moeten de merkboodschap, de klanten, de doelen en de merkcommunicatie helder zijn. Elk merk krijgt de kans om iets vernieuwends te doen en klanten te trekken.”
Stellantis ziet klein beetje licht aan het einde van de tunnel
Het uitgangspunt voor de drie merken is een geëlektrificeerde aandrijflijn, maar bij bijvoorbeeld Alfa Romeo speelt ook een dynamisch rijkarakter een belangrijke rol. Tavares: “We doen alles om winstgevend te worden met de juiste technologie.” Volgens de topman is het huidige Alfa-programma niet afgestemd op de wensen van de hardcore liefhebbers van het merk. “We gaan dat veranderen”, belooft Tavares, maar hij waarschuwt dat dit tijd gaat kosten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Covermodel: De Lancia Delta die niets met een Lancia Delta te maken heeft
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Lancia Ypsilon
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn