Laurens Stade
Laurens Stade Occasions 19 mei 2021
Leestijd: 5 minuten

Deze occasion wil je: Lancia Delta HF – de jongensdroom voor de rallyfan

Als je aan rally-auto’s denkt, vliegen er zo een aantal iconische voorbeelden voorbij. Auto’s als de Audi Sport Quattro S1, een Subaru Impreza  en de Peugeot 205 T16. Maar ook de Lancia Delta HF Integrale, al helemaal in de Martini-kleuren, zal voor de echte rallyfan een speciaal plekje hebben.

Het begin van de Delta

Lancia lanceerde in 1979 de Delta, een compacte, vijfdeurs gezinsauto. De auto, ontworpen door Giorgetto Giugiaro, werd in 1980 uitgeroepen tot Europese Auto van het Jaar. De verkoop breidde zich ook uit naar Denemarken, Zweden en Noorwegen, waar Saab de auto verkocht als de Saab-Lancia 600.

De voorwielaangedreven Delta was geen een directe opvolger van de iets grotere Beta, maar werd lager i de markt gezet. Als een iets luxere hatchback kreeg de viercilinder-motor van een Fiat Ritmo, aangezien Lancia destijds onderdeel van dat concern was. Om de auto er echt tussenuit te laten springen ten opzichte van de concurrenten in hetzelfde segment, voegde Lancia allemaal elementen aan de auto toe, die je op de concurrenten niet zo snel zag. Zo had de Delta onafhankelijke wielophanging, tandheugelbesturing, airconditioning (uniek in die tijd), optionele achterstoelen die je kon neerklappen, een in hoogte verstelbaar stuur en meer. Kortom, een vrij compleet pakket dus.

rallyauto's van toen
Lancia Delta HF Integrale rallyauto

Sportieve facelifts

Door de jaren heen besloot Lancia om de toch wat brave hatchback ietsje spannender te maken. De auto kreeg meerdere facelifts met onderhuidse upgrades. De originele Delta begon met ongeveer 75 pk maar met de intrede van de GT-variant in 1983 ging dat al snel over de 100 pk heen. Het werd daarna al helemaal feest bij Lancia met de HF-reeks. HF staat daarbij voor High Fidelity, dat ze daarvoor nog voor de iconische Stratos gebruikten. Dit was de eerste echte prestatiegerichte Delta die de Italianen uitbrachten.

Uitgegroeid tot rally-icoon

Met deze Delta HF besloot Lancia om zich naar onverharde wegen te verplaatsen en mee te doen aan rally-kampioenschappen. Dat was allesbehalve een slechte keuze. Want inmiddels neemt de Delta HF Integrale een prominente plaats in tussen de rally-iconen van toen. En noem je hem in een adem met de Audi Sport Quattro S1, Subaru Impreza GT Turbo en de Peugeot 205 T16. Vooral in de legendarische Martini-kleuren  maakte hij furore in de rally-wereld. Deze samenwerking van Lancia en Martini was dusdanig succesvol, dat er ter viering een speciale editie van de straatversie van de HF kwam: de HF Martini. Deze had de bekende Martini-strepen onder de handgrepen bij de deur en had een speciale badge met het rood-blauw van de maker van alcoholische dranken.

De HF Integrale, zoals de vierwielaangedreven rally-variant genoemd werd, boekte enorme successen in de rally’s in Groep A. Groep B werd destijds vanwege veiligheidsredenen geschrapt uit het wereldkampioenschap rally. In het World Rally Championship won het merk maar liefst 46 keer met die auto, met zes constructeurstitels achter elkaar, van 1987 tot en met 1992. Daarnaast veroverden Juha Kankkunen (1987 en 1991) en Miki Biasion (1988 en 1989) viermaal de wereldtitel bij de coureurs. Daarmee was de Delta S4 een stuk competitiever dan haar voorganger, de Lancia 037.

Terugkeer van de Delta

In 2006 kondigde Lancia aan dat de Delta-naam, die na 1999 verdween, weer opnieuw tot leven gewekt zou worden. In 2008 kwam Lancia dan eindelijk met de derde generatie van de Delta. Wie dacht dat het hier ook om een sportief, compact gezinsautootje ging, kwam bedrogen uit. Het was in geen enkel opzicht meer een echte Delta en had meer weg van een Pontiac Vibe dan de Delta.

De hoekige vormen die de Delta zo’n krachtige look gaven, werden ingewisseld voor wat rondere vormen. De grille lijkt in niets op het origineel, eigenlijk is er niks te vergelijken met het origineel. Dat had ook een reden: Lancia wilde zich met de Delta III richten op een meer luxe, gezinsauto die meer bij die tijd paste. De auto was gebaseerd op de Fiat Bravo, al verlengde Lancia wel de wielbasis voor wat meer ruimte binnenin. Het sportieve van de Delta was dus verdwenen.

Wat is het verhaal van dit exemplaar?

In dit geval kijken we niet naar een Integrale 8V, 16V of EVO met uitgeklopte wielkasten en grote spoilers maar naar de Lancia Delta HF 4WD. Die auto werd in april 1986 gepresenteerd op de autosalon van Turijn. Het werd direct het topmodel binnen de Delta-lijn. De 1.995 cc met dubbele nokkenas en 8 kleppen kwam direct van een Lancia Thema. Daarbovenop werd wel een turbocharger van Garrett geplaatst, waardoor de auto over 165 pk beschikte bij 5.250 toeren. Het koppel was afhankelijk van het gebruiken van de zogenaamde ‘overboost’-functie of niet. Zonder die functie was dat 260 Nm, met de overboostfunctie kon de auto voor een korte tijd op 284 Nm aan koppel rekenen.

Kopen of doorlopen?

Onlangs bekeken we nog de Ford Escort Mk1 RS1600, een van de weinige beschikbare rally-auto’s op gaspedaal.nl. Die had een stevige prijskaart van 89.500 euro. Deze Lancia Delta HF met vierwielaandrijving is wel een stukje goedkoper, al moet je nog flink in de buidel tasten: 53.750 euro wordt er voor deze rally-icoon gevraagd. Hoeveel kilometers er zijn gereden met deze Delta, is niet bekend. De verkoper geeft naar benadering 50 kilometer aan, maar vanwege het ontbreken van een kilometerteller is dat dus niet met zekerheid vast te stellen. De auto heeft voldoet volgens de verkoper aan de rally homologatie 4290/c.

Wel zal je nog, als je aan rally’s mee gaat doen, de stickers van de Italiaanse eigenaren – en hun bloedgroep – even vervangen door een sticker met je eigen naam en bloedgroep. Verder is de auto dan gereed om – geheel in stijl met de Martini-strepen – over onverharde wegen te scheuren.

Deze of een andere occasion kopen? Onderzoek altijd goed wat je wilt kopen, check de onderhoudshistorie en laat een goede aankoopkeuring doen als je zelf onvoldoende verstand van zaken hebt. Meer speciale occasions zien of zelf je auto verkopen? Koop Autovisie magazine of neem een (digitaal) abonnement.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.