Jan Lammers in BMW M1 Procar revival: ‘Lekker ouderwets’
Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk komen dit weekend niet alleen Max Verstappen en zijn collega’s in actie. Ook oud-F1-coureurs Jos Verstappen en Jan Lammers kruipen achter het stuur – tijdens een heuse revival van het fameuze BMW M1 Procar-kampioenschap.
BMW M1 Procar
“Ik hoop dat we even flink gas mogen geven en lekker kunnen racen, dat is natuurlijk het leukst”, vertelt Lammers aan Autovisie. “Al heb ik begrepen dat het gaat om een soort jaarlijkse legends demo, tevens vanwege het honderdjarig bestaan van BMW. Zowel originele coureurs als gastrijders mogen daarvoor M1 Procars besturen.”
In 1979 en 1980 kwamen deze M1’s in actie in het voorprogramma van Grands Prix, met achter het stuur zowel Formule 1-coureurs als andere specialisten. In Spielberg gaan dit weekend veertien exemplaren over het circuit, bestuurd door onder meer Niki Lauda, Jochen Mass en Hans Stuck – mannen die ook in het originele kampioenschap meestreden.
Nederlanders
De Nederlandse afvaardiging komt van Jos Verstappen en Jan Lammers. Die laatste bestuurde tijdens zijn actieve Formule 1-carrière ook een M1 in het Procar-kampioenschap en won in 1980 zelfs de eerste race op Donington Park. Ook op de baan in Spielberg (toen nog Österreichring geheten) racete Lammers met zowel een F1 als een M1.
Lammers: “De tweede race van het seizoen in Monaco startte ik op pole, maar Didier Pironi reed van achteren vol bij mij naar binnen. Ik schoot over een stoeprand die wel een halve meter hoog voelde. Daarna was mijn auto nooit meer de oude…”
Homologeren
BMW had de M1 in de jaren zeventig willen homologeren voor de Groep 4-klasse in het wereldkampioenschap voor sportwagens, maar dat lukte niet. Dus werd het Procar-kampioenschap opgezet.
“Die auto ligt me heel goed”, memoreert Lammers. “Vorig jaar reed ik er weer in op Zandvoort tijdens de Historische Grand Prix, na twee ronden voelde ik me ermee als een vis in het water. Die ouderwetse zes-in-lijn maakt een prachtig geluid en hij schakelt lekker – al moet je natuurlijk ook ouderwets double clutchen en tussengas geven. Geweldig!”
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Rolls-Royce Spectre Lunaflair is meest exclusieve Rolls-Royce ooit
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Waarom Volvo nog steeds wil dat EU verbrandingsmotor verbant
-
Kijk, dít kan er gebeuren als jij in de auto op je telefoon zit!
-
Onderzoek: Jan Modaal kan van A naar B reizen niet meer betalen