Officieel onthuld: geheel nieuwe Porsche Panamera
De volledig nieuwe Porsche Panamera is voor het eerst door het Duitse merk aan de wereld getoond. De eerste aandrijflijnen en prijzen zijn ook bekendgemaakt.
Porsche Panamera
Je moet misschien even goed kijken, maar dit is toch even de tweede generatie van Porsche’s sportieve limousine. Deze volledig nieuwe auto onderscheidt zich qua design niet enorm van zijn voorganger. Wel zijn de afmetingen anders: de nieuwe Panamera is 5,05 meter lang (3,4 centimeter meer dan zijn voorganger), 1,94 meter breed (+0,6 centimeter) en 1,42 meter hoog (+0,5 centimeter). Ook de wielbasis is langer: 2,95 m, een toename van 3 centimeter.
De carrosserie is vrijwel volledig vervaardigd uit aluminium. De koplampunits zijn voor zien van led-technologie, wat ook geldt voor de achterlichten, die als een smalle strip over de achterkant van de auto lopen. Afhankelijk van de uitvoering staat de nieuwe Panamera op 19- of 20-inch lichtmetalen wielen, 21 inch is optioneel.
Interieur
Het interieur van de nieuwe Panamera bestaat onder meer uit ‘glaslook’-panalen en displays met een smartphone-achtige interface, waaronder een van 12,3 inch in de middenconsole. Daardoor zijn er betrekkelijk weinig knoppen te vinden. In het instrumentarium zijn twee schermpjes van 7 inch te vinden, maar in het midden is (opvallend genoeg) een analoge toerenteller.
Motoren
De nieuwe Panamera is gelijk met verschillende V6- en V8-motoren leverbaar. De instapper is de Panamera 4S, voorzien van een 2,9-liter V6 bi-turbo met 440 pk, goed voor een sprint van 0-100 km/h in 4,4 seconden en een topsnelheid van 289 km/h. Porsche claimt dat deze uitvoering elf procent zuiniger is dan het uitgaande model.
Dieselen kan met de Panamera 4S Diesel, die heeft een 422 pk-sterke V8 waar ook 850 Nm uit komt – volgens Porsche niet alleen de krachtigste diesel van het merk ooit, maar ook de snelste auto op diesel ter wereld. 0-100 km gaat in 4,5 seconden (4,3 met Sport Chrono Pakket) tot aan een top van 285 km/h. Voor het eerst is de Panamera met V8-dieselmotor ook te voorzien van permanente vierwielaandrijving.
Turbo
De voorlopige topper is de Panamera Turbo: een 4,0-liter V8 bi-turbo met 550 pk – 30 pk meer dan z’n voorganger – en de mogelijkheid tot cilinderuitschakeling. Deze sprint in 3,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h tot aan 306 km/h. Het Sport Chrono Pakket haalt bij elke motorisering 0,2 seconde van de sprinttijd af.
Tot slot zijn de vanafprijzen voor deze drie uitvoeringen al bekendgemaakt. De Porsche Panamera 4S begint bij 133.800 euro, de Panamera 4S Diesel kost minimaal 143.400 euro. De Porsche Panamera Turbo heeft een vanafprijs van 187.900 euro. Optioneel zijn er onder meer massagestoelen, een panoramisch kanteldak en een 3D-geluidsinstallatie van hoge kwaliteit van Burmester. Vanaf november staat de auto bij de Nederlandse dealers.
Live foto’s
Collega Sjoerd van Bilsen is bij de onthulling van de Porsche Panamera in Berlijn. Bekijk zijn foto’s ter plaatse hieronder:
Lees ook:
Ook interessant
-
Koop nu! Autovisie Speaker voor in jouw elektrische auto
-
Lamborghini presenteert nieuw logo: zo is het veranderd door de jaren heen
-
Busje ombouwen naar camper? Hier moet je aan voldoen
-
Wanhoopsactie: Fisker Ocean nu voor extreem lage prijs aangeboden
-
Prijs Ford Explorer Nederland: goedkoper dan gedacht
-
Let op! Gemeentes geven jou onterecht een bekeuring
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen Passat – of toch een ID.7 Tourer?
-
Dit is de nieuwe Porsche Elecster
-
De nieuwe Mercedes-AMG G 63 is nu een hybride
-
Volkswagen Golf of Mercedes? Dit zijn de populairste occasions van 65-plussers
-
Wegenbelasting 2025 en 2026: dit betaal je voor een plug-in hybride
-
Heeft mijn camper, motor of aanhanger een apk-plicht?