Lamborghini Urus blijft maar doorbeuken, verpulvert nieuw record

Beresterke en sportieve SUV’s zijn populairder dan ooit. Zoals de Urus, die alwéér een record in handen heeft.

Het is namelijk het meest geproduceerde model in de kortste tijd voor Lamborghini. Deze week verliet namelijk het 15.000e exemplaar de productielijn in Sant’Agata Bolognese. Bijzonder, want daar had de 650 pk sterke SUV slechts drie jaar voor nodig. De Huracan heeft de grens van 15.000 exemplaren ook al aangetikt, maar die sportwagen met V10-motor doet al mee sinds 2015. Vorig jaar passeerde de Aventador de grens van 10.000 exemplaren.

Britse markt

En dus is die 15.000e Urus niet zomaar een Urus. Het gaat om een rechtsgestuurde auto voor de Britse markt, uitgevoerd in de ‘Graphite Capsule’-kleurstelling. Met als resultaat een in Grigio Keres Matt gespoten carrosserie met Verde Scandal details. Ook het interieur is volgens datzelfde thema opgebouwd, met de kleuren Nero Ade en Verde Scandal.

Het nieuwe record zal vast en zeker niet het laatste zijn voor de Urus. Zoals gezegd is de SUV nog maar drie jaar in productie, en dus is-ie nog lang niet op z’n einde. Zo is het wachten op een facelift, terwijl het wel heel onwaarschijnlijk is dat de Urus in de toekomst géén opvolger krijgt.

Urus Evo

Bovendien komen er meer varianten van de super-SUV. Naar verluidt presenteert Lamborghini binnen afzienbare tijd een Evo-versie, zoals we die ook van de Huracan kennen. Dat zal een scherpere en sterkere versie van de Urus zijn, gericht op betere prestaties op het asfalt.

Definitief: volledig elektrische Lamborghini over jaar of vijf

Daarnaast zal de Urus ook met een geëlektrificeerde aandrijflijn op het toneel verschijnen. Onvermijdelijk, omdat de Italianen van plan zijn om in 2024 drie modellen met elektro-ondersteuning willen aanbieden, zodat de CO2-uitstoot in 2025 zo’n 50 procent lager ligt dan nu. Een jaar later is Lamborghini voornemens een volledig elektrisch model te lanceren. Dat wordt een vierdeurs sportsedan in de geest van de Estoque, die we al een jaar of dertien kennen. Waar Lamborghini precies mee op de proppen komt is onduidelijk, maar het gaat voor de aandrijflijn samenwerken met Audi en Porsche.