Nederlandse Lightyear One komt vanaf 2022 uit Finland

Het Nederlandse Lightyear heeft een productiepartner voor de One gevonden. Vanaf volgend jaar rolt de zonne-auto in het Finse Uusikaupunki van de band.

Dat is namelijk de thuisbasis van Valmet Automotive, een tamelijk bekende partij in autoland. Zo houdt het zich bezig met de ontwikkeling en productie van batterijen voor elektrische auto’s, maar staat het ook bekend om daksystemen voor cabrio’s en roadsters. Valmet Automotive verzorgt dergelijke systemen voor onder andere Mercedes-Benz, BMW en Mini. Ook bouwt het de A-Klasse en GLC voor Mercedes-Benz. In het verleden bouwde het ook auto’s voor onder andere Saab, Porsche en Fisker.

Topscore zonneauto Lightyear One is record en nog geen WLTP-waarde

Vanaf volgend jaar komt er dus een grote partij bij, want dan gaat de partij auto’s voor het Nederlandse Lightyear bouwen. De One zal namelijk in de Finse stad Uusikaupunki van de band rollen. Bovendien past het merk bij Valmet Automotive, zo stelt ceo Olaf Bongwald. “Onze focus op elektrische mobiliteit en batterijsystemen maken ons voorbestemd voor processen waarin mobiliteit opnieuw gedefinieerd moet worden. We zijn verheugd dat Lightyear ons heeft geselecteerd als productiepartner.”

Lightyear One

946 auto’s

De One gaat niet direct in een enorme serieproductie. In plaats daarvan gaan beide partijen eerst een relatief klein aantal auto’s bouwen. Ze starten met een serie van 946 auto’s, die vanaf volgend jaar ook aan de eerste klanten worden geleverd. Zij betalen naar verwachting zo’n 150.000 euro voor de eerste zonne-auto. Vanaf 2024 gaat Lightyear zich op een grotere afzetmarkt richten.

Bereik Lightyear One

Overigens bevindt de Lightyear One zich nog wel in de testfase. Wel zette het onlangs een bijzonder record neer, want het wist liefst 710 kilometer te rijden met een accu van 60 kWh. Dat lukte door met een constante snelheid van 85 km/h te rijden. Wat de officiële WLTP-actieradius van de One is, is nog even onduidelijk. Dat nieuws komt naar verwachting binnenkort naar buiten. “De mijlpaal bevestigt de schaalbaarheid van ons bedrijfsmodel. We verwachten dat we in de komende maanden een vergelijkbaar energieverbruik kunnen realiseren bij snelheden boven de 100 km/h”, zo stelde Lex Hoefsloot, ceo en mede-oprichter van Lightyear, vorige week.

Lightyear One validator Prototype Driving on the Aldenhoven Test Circuit June 2021 by Bart Geers

Lees ook:

Reageer op artikel:
Nederlandse Lightyear One komt vanaf 2022 uit Finland
Sluiten