Kleinste nieuwe Toyota heeft definitief een naam
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F10%2FToyota-bevestigt-naam-nieuwe-compacte-crossover-Aygo-X.jpg)
Toyota plakt een naam op de aankomende a-segmenter van het merk. De opvolger van de bekende Aygo krijgt nu ook weer die naam mee, al plakt de fabrikant er voor deze versie de letter ‘X’ achter.
Dat is natuurlijk niet zonder reden. Waar de vorige twee Aygo’s nog compacte hatchbacks in het a-segment waren, daar neemt de nieuwe Aygo een andere positie in. Het model is geen hatchback meer, maar een opgehoogde crossover. Vandaar dat de naam ‘X’, synoniem voor het woord ‘cross’, nu altijd op Toyota’s kleinste staat.
X Prologue
Toyota presenteerde de nieuwe Aygo dit jaar al. Althans, als concept car. Toen droeg de auto nog de naam X Prologue, maar duidelijk was destijds al dat het om de opvolger van de Aygo ging. De Japanners trekken begin november het doek van het uiteindelijke productiemodel.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2F21_03_11_AYGO-CROSS_023-HighRes.jpg)
Verdere details zijn nog schaars, behalve dat de nieuwe Aygo wordt gebouwd op het bekende TNGA-B-platform van het merk. De huidige Yaris debuteerde vorig jaar op dat platform. Ook de Yaris Cross, die net in Nederland is gearriveerd, maakt gebruik van dezelfde bodemsectie. Wel gaf het ontwerpteam eerder al aan Autovisie aan op welke manier de productieauto van de concept car verschilt:
Geen elektrische
Ook over aandrijflijnen is er nog niets bekend, al is het zeker dat er geen volledig elektrische versie verschijnt. Zeg nooit nooit, maar Toyota gaf eerder al aan dat verbrandingsmotoren van levensbelang zijn in het A-segment. Elektrotechniek maakt auto’s immers een stuk duurder, terwijl modellen in het A-segment juist prijspakkers moeten zijn. De kans is natuurlijk groter dat Toyota beproefde hybridetechniek in de Aygo X lepelt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2F21_03_11_AYGO-CROSS_021-HighRes.jpg)
Dat er een nieuwe Aygo komt, is overigens best bijzonder. Het a-segment zorgt namelijk voor kopzorgen bij autofabrikanten. Ze kunnen hun auto’s moeilijk zuiniger maken, terwijl elektrotechniek de auto’s zoals gezegd heel erg duur maakt. En omdat de auto’s populair zijn, drijven ze het CO2-gemiddelde van fabrikanten snel omhoog. Vandaar dat veel fabrikanten, als Peugeot en Citroën, afscheid zullen nemen van het segment. Toyota houdt echter vol en ziet in dat er nog steeds een grote groep consumenten is, die graag in een heel compacte en zuinige auto wil rijden.
Marktintroductie Toyota Aygo X
Begin november trekt Toyota dus het doek van de nieuwe Aygo X. Dan zal het ook aangeven wanneer we het model op de markt kunnen verwachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Je elektrische auto draadloos opladen kan sneller dan je denkt
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Eigenaren elektrische auto niet meer bang voor lege accu
-
Volkswagen neemt afscheid van legendarisch model
-
Dit is hoe sommige flitspalen kunnen zien of je gedronken hebt
-
Duik in de prijslijst: BYD Han, einde van de Tesla Model 3?
-
Max Verstappen verkoopt occasion: wil jij deze extreme Porsche?
-
Had of heb jij een ‘sjoemeldiesel’, dan heb je recht op een schadevergoeding
-
Is de opvolger van de Lamborghini Aventador te gecompliceerd?
-
Kan dit!? Dodge Challenger maakt gehakt van Tesla Model S Plaid
-
Wordt deze nieuwe Explorer bestverkochte auto van Ford?
-
Dus toch: EU maakt een plan voor brandstofauto’s na 2035