Go hard or go home: dit is de brutale nieuwe Toyota Aygo!
Als je het doet, doe het dan goed. Zo dacht Toyota over de opvolger van de Aygo en dus een nieuw model in het A-segment, waar tal van andere fabrikanten op dit moment weinig toekomst in zien. Dit is de brutale nieuwe Toyota Aygo!
Alhoewel, niet helemaal. De auto die je hier ziet is de Toyota Aygo X Prologue, en dus een studiemodel van wat uiteindelijk de opvolger van de Aygo gaat worden. Het uiteindelijke productiemodel volgt later. Die gaat er namelijk zeker komen, zo bevestigde Toyota onlangs al. Waar veel fabrikanten momenteel weinig brood zien in het A-segment van kleine stadauto’s, pakt Toyota wél door met een model in die klasse.
Waarom een stadsauto in het a-segment een probleem is voor fabrikanten
Crossover
Toch is het concept van deze nieuwe Aygo wel wat anders dan z’n voorganger. Natuurlijk is het een compacte auto die kleiner is dan de Yaris, want de nieuwe stadsmini meet 3,7 meter in de lengte tegenover de 3,94 meter van de Yaris. Maar de Aygo wordt een soort crossover/min-SUV in het A-segment. De auto heeft een wat stoerdere uitstraling, een hogere bodemspeling én is iets hoger dan het vorige model. “We wilden de stadsauto eigenlijk een beetje opnieuw uitvinden en de volgende stap zetten”, zo legt Lance Scott, hoofdontwerper bij Toyota’s Europese designstudio, uit aan Autovisie. De X in de naam is niet alleen een verwijzing naar de vorige Aygo en diens X-thema, maar duidt ook op de nieuwe crossover-carrosserie.
Volgens Scott vraagt de Europese consument in het A-segment nu om een auto met karakter. “Als je een auto in dit segment ontwerpt, verval je al snel in een model dat er schattig en speels uitziet. Maar we wilden deze nieuwe auto meer karakter geven. Hij moest cheeky zijn, een beetje ondeugend zijn”, vertelt Scott. De wat hogere koets zorgt er volgens de ontwerpbaas bovendien voor dat de inzittenden een goed overzicht over de weg hebben en makkelijk in en uit kunnen stappen.
Uitdaging
Al met al is het ontwerp van de nieuwe Aygo vrij expressief. De – grote en lichtmetalen – wielen staan op de hoeken van de auto, de wielkasten zijn sterk geaccentueerd en flink uitgebouwd en de doorlopende lichtunits op de voor- en achterzijde geven de auto een heel eigen gezicht. Wat daar van over blijft in het productiemodel kan Scott nog niet vertellen, maar hij verzekert dat zijn team er alles aan doet om zo dicht mogelijk bij dit studiemodel te blijven. “Dat is altijd een uitdaging, maar als je naar onze recente geschiedenis kijkt, bijvoorbeeld de ontwikkeling van de C-HR, dan willen we altijd zoveel mogelijk elementen van het studiemodel behouden.”
“Daarom hebben we er voor deze Aygo X Prologue ook niet voor gekozen om met een heel futuristisch ontwerp te komen”, vertel Scott. “We willen mensen het gevoel geven dat deze auto ook echt op de weg komt. Er zal zeker wat veranderen, maar in grote lijnen moet dit de auto worden die mensen kunnen kopen.” De manier waarop de wielkasten zijn uitgebouwd en die door de wielen worden gevuld, is volgens de ontwerper een punt dat waarschijnlijk nog gaat veranderen.
De two-tone kleurstelling van het studiemodel is mogelijk wel iets dat het haalt tot productie, omdat de delen die zwart zijn gespoten complete panelen zijn. “En dus hoeft de spuiterij geen delen van carrosseriepanelen af te plakken, en dat zal het productieproces vereenvoudigen.”
TNGA
Over de techniek die deze nieuwe Aygo gebruikt, is nog maar weinig bekend. Zeker is dat de auto geen gebruikmaakt van een volledig elektrische aandrijflijn. Toyota zal in de komende jaren eerst een reeks grotere elektromodellen uitbrengen. Daarna gaat het pas nadenken over een elektrische stadsauto. Of de beproefde hybride-techniek z’n weg naar de nieuwe Aygo vindt, is eveneens nog onduidelijk. Het platform is er wel klaar voor. Net als de huidige Yaris en aanstaande Yaris Cross staat deze nieuwe Aygo ook op de TNGA-B-architectuur.
Blijft de vraag staan wanneer we deze nieuwe stadsauto kunnen verwelkomen. Toyota is daar nog niet duidelijk over en geeft ons geen planning, maar verzekert wel dat we ‘redelijk snel’ een productieversie zullen zien. En dus is de kans groot dat de nieuwkomer in 2022 al in Europa te bemachtigen is. Die zal dan overigens niet met Citroën- of Peugeot-badge te koop zijn. Waar de Aygo ooit een samenwerking was met de Franse fabrikanten, zal de nieuwkomer nu exclusief aan Toyota voorbehouden zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk