Er mist iets belangrijks in de nieuwe BMW 2-serie Active Tourer

BMW heeft het doek getrokken van de nieuwe 2-serie Active Tourer. En daar missen we een belangrijk element.

De eerste generatie van de 2-serie Active Tourer kon niet op veel steun rekenen bij de autoliefhebber. Het werd namelijk de eerste voorwielaangedreven BMW, die je tevens met een driecilinder kon bestellen. Toch was het voor de Duitse fabrikant een schot in de roos, want de 2-serie Active Tourer was en is populair. Vandaar dat-ie gewoon een opvolger krijgt. Dit is het nieuwe model!

BMW 2-serie Active Tourer

Niet groter

Laten we beginnen bij de afmetingen, want die zijn niet sterk veranderd. De wielbasis van 2,67 meter is gelijk aan de vorige generatie, maar deze nieuwe versie is wel iets meer dan 3 centimeter langer dan z’n voorganger. BMW vergrootte ook de spoorbreedte van de 2-serie Active Tourer, met 2,5 centimeter om precies te zijn.

Het bagagecompartiment is nauwelijks gegroeid. Dat meet nu 470 liter, tegenover de 468 liter van de vorige versie. Klap de bank plat en je hebt zelfs mínder ruimte in deze nieuwe: 1455 tegenover 1510 liter!

Grotere grille

Op het gebied van design staat de nieuwe 2-serie Active Tourer dichter bij z’n andere voorwielaangedreven vrienden, de 1- en 2-serie. Dat uit zich – uiteraard – in een grotere grille en gedronken koplampen. De oppervlakten van de nieuwe 2-serie hebben ook minder vouwen en contouren, precies zoals we bij andere recente BMW’s zien. De fabrikant spreekt zelf van vlakker geplaatste A-stijlen en beter zicht rondom.

Standaard krijgt elke 2-serie Active Tourer led-verlichting rondom, waarbij adaptieve koplampen met bochtverlichting en een grootlichtassistent optioneel zijn. Standaard staat het nieuwe model op 16-inch lichtmetalen wielen, terwijl andere uitvoeringen standaard 17-inch schoeisel hebben. Wie wil, kan tot 19-inch grote wielen op z’n 2-serie Active Tourer bestellen.

Geen iDrive-controller

Tot nu toe weinig schokkends, tot we bij het interieur aankomen. De opzet van het dashboard heeft wat weg van het nieuwe interieur in vlaggenschip iX, en dat is natuurlijk positief. Zoals we vorige week al meldden, zijn we onder de indruk van dat nieuwe interieur. Wel is er een aantal ergonomische missers in de iX, want een hoop functies zijn enkel nog te bedienen via het infotainmentscherm. Gelukkig biedt de bekende iDrive-controller in die auto uitkomst. Maar daar komt-ie: in de nieuwe 2-serie Active Tourer zit géén iDrive-controller! En dus zul je alle functies van de auto door middel van aanraking of spraak moeten bedienen.

Het gebogen paneel bevat zelf twee schermen (10,25-inch en 10,7-inch), waarin BMW’s nieuwe iDrive-systeem opereert. Nieuwe menustructuren zorgen voor meer eenvoud, terwijl BMW ook grafisch flinke stappen zet. Ook de 2-serie Active Tourer krijgt een interieurcamera waarmee je tijdens het rijden kiekjes van jou en je familie kunt maken. Elke BMW 2-serie Active Tourer krijgt bovendien standaard vier USB-C-poorten, automatische airconditioning, een leren stuurwielen, regensensor en een parkeerassistent.

Milde hybrides

Qua aandrijflijnen meldt BMW ook nieuws. Het nieuwe model is aanvankelijk in vier smaken te bestellen. De 223i heeft een vermogen van 218 pk, als resultaat van een verbrandingsmotor en een compacte elektromotor. Daaronder staat de 220i, eveneens een milde hybride, met een gecombineerd vermogen van 170 pk. Instappen kan met de 218i, de driecilinder die 136 pk sterk is. Dieselen kan met de 150 pk sterke 218d.

Volgend jaar zomer voegt BMW een voor ons land zeer interessante aandrijflijn toe. Geen volledig elektrische, maar een plug-in hybride-variant. Details zijn nog schaars, maar BMW meldt dat de PHEV er in twee smaken komt. Die versies kunnen tot 80 kilometer elektrisch rijden.

Introductie BMW 2-serie Active Tourer

BMW introduceert de nieuwe 2-serie Active Tourer in februari 2022. Prijzen maakt de fabrikant in aanloop naar dat moment bekend.