Het ombouwen van een Ferrari 308 naar een elektrische auto is voor sommigen heiligschennis. Anderen zien het als redding van een auto die anders de weg niet meer op had gekund. 

Ferrari 308 EV


We zien het steeds vaker: bedrijven die auto's met verbrandingsmotoren ombouwen tot elektrische voertuigen. En met het oog op de steeds strenger wordende milieu-eisen lijkt het ook een goede manier om de klassiekers op de weg te houden. Maar één ding is zeker: met het ombouwen naar EV gaat een groot gedeelte van het karakter van de auto verloren. Toch hebben de ombouwers hier een andere kijk op.

Ex-petrolhead

Volgens Richard Morgan, eigenaar van Electric Classic Cars in Newtown in Wales, is het juist een manier om de klassiekers te redden en bruikbaar te maken. Morgan, die zichzelf ex-petrolhead noemt, bouwt al drie jaar allerlei klassiekers om tot elektrische auto'. Hij vertelt in een gesprek met de BBC dat het hem helemaal niet gaat om het milieu. "Ik kijk vanuit het oogpunt van de auto. Hoe kan ik hem sneller, beter en betrouwbaarder maken."

Porsche 356 EV


In de drie jaar waarin hij bezig is, heeft hij onder andere een BMW E9 uit 1974, een Porsche 911 Targa en een Ferrari 308 van elektromotoren voorzien. En in het geval van dat laatste model ziet hij alleen maar voordelen. De Ferrari doet nu een 0-100 km/h sprint in 3,5 seconden. Dat is twee keer zo snel als hij deed met zijn verbrandingsmotor. In theorie zou die tijd zelfs verlaagd kunnen worden naar 2,7 seconden, alleen konden essentiële onderdelen van de Ferrari dit niet aan.

Geen klant

Het bedrijf verandert overigens niet veel aan de klassiekers. Het verwijdert de oude aandrijflijn en vervangt deze voor een elektrische variant. En omdat het grootste gedeelte van de auto in tact blijft, kan hij desgewenst weer naar originele staat teruggebracht worden. Morgan biedt zelfs een mogelijkheid om de verbrandingsmotor uit de klassiekers op te slaan zodat deze niet verloren gaat. Alleen is er nog geen klant geweest die hier gebruik van heeft gemaakt.

Fiat 500 EV


Zoals wellicht duidelijk werd door de prestaties van de elektrische Ferrari 308, hoeft een omgebouwde klassieker het niet te doen met Nissan Leaf-achtige prestaties. Dat komt doordat de ombouwers veelal gebruik maken van onderdelen uit afschreven Tesla's. Voor hen is elke gecrashte Tesla een reden om blij te zijn. Het betekent dat ze voor een relatief schappelijke prijs de benodigde onderdelen kunnen inkopen waardoor de kosten van het ombouwen ook niet onnodig hoog worden.

Kosten

Maar echt goedkoop is het ombouwproces zeker niet. Voor minder dan £20.000 (€21.570) gaan de ombouwers niet aan de slag. Dat komt voornamelijk doordat vrijwel elke klus een eerste in zijn soort is. Als het vaker gebeurt, dan groeit de kennis, de snelheid en de expertise. Daardoor zullen de kosten verder dalen.