Porsche Cayenne nu ook als stekkerbak met 680 pk
Als hybride nog niet van zijn saaie imago af is, dan maakt Porsche daar nu wel een einde aan. Het merk komt met twee nieuwe hybride Porsche Cayenne’s die krachtiger zijn dan de normale versies.
We hoeven niet altijd te kiezen tussen verbrandingsmotor of elektrische motor. We kunnen ook gewoon kiezen voor het beste van beide werelden. Dat levert steeds vaker auto’s op die wel hele imposante cijfers en prestaties neerzetten. Dat begonnen natuurlijk al bij de McLaren P1, Ferrari LaFerrari en de Porsche 918 Spyder, maar die innovatie druppelt langzaam maar zeker naar bereikbaardere auto’s. En hoewel de twee nieuwe hybride Porsche Cayenne’s nog niet voor iedereen bereikbaar zijn, bewijzen ze wel dat de hybride-technologie spectaculaire resultaten heeft.
Elektromotor
Neem bijvoorbeeld het nieuwe topmodel: de Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid. De SUV wordt primair aangedreven door een vierliter V8 met twee turbo’s. Deze levert 550 pk, maar wordt halverwege ondersteund door een 136 pk sterke elektromotor die in de versnellingsbak is geplaatst. Daardoor komt het systeemvermogen uit op 680 pk en is dit al beschikbaar vanaf een toerental dat vlak boven stationair ligt. Daardoor gaat een sprint van 0-100 km/u in 3,5 seconden en ligt de topsnelheid op 295 km/h.
Natuurlijk claimt Porsche dat al het bovenstaande gebeurt terwijl de auto extreem zuinig rijdt, maar elke autoliefhebber weet dat een V8, ongeacht hij hulp krijgt van een elektromotor of niet, erg dorstig is. Zeker in een flinke kolos als de Cayenne. Maar dat houdt niet in dat de hybride Cayenne niet milieuvriendelijk kan zijn. Hij kan namelijk, in optimale omstandigheden, tot 40 kilometer volledig elektrisch rijden. En als die afstand iets korter mag zijn, dan kan hij 135 km/h aantikken zonder de verbrandingsmotor in te schakelen. De 14,1 kWh-accu is in de vloer van de auto verwerkt en is via een regulier stopcontact in zes uurtjes volledig opgeladen. Als er een hoogspanningslader beschikbaar is duur het laadproces iets minder dan 2,5 uur.
Prestaties
Naast de met V8 uitgeruste Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid, is er ook de keuze uit een Porsche Cayenne E-Hybrid. Deze moet het doen met een drieliter V6 die samen met het hybride-systeem 462 pk en 700 Nm produceert. De prestaties zijn daardoor ook iets minder. Een sprint van stilstand naar 100 km/u gaat in 5,1 seconden (5 seconden met een van de lichtgewicht sportpakketten). Topsnelheid van deze versie ligt op 253 km/h.
De hybride Cayenne’s zijn vanaf vandaag bij de dealer te bestellen. Prijzen beginnen bij 104.100 euro voor de Cayenne E-Hybrid en 109.000 euro voor de Cayenne E-Hybrid Coupé. De Cayenne Turbo S E-Hybrid is verkrijgbaar vanaf 190.400 euro, de Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé vanaf 194.200.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi’s voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland