‘JLR SVO niet te vergelijken met BMW M of Mercedes-AMG’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F03-Jaguar-F-PACE-SVR.jpg)
Net als bijvoorbeeld Audi, Mercedes-Benz en BMW heeft Jaguar Land Rover een sublabel: SVO. Maar die divisie van het Britse merk heeft een andere filosofie dan het RS-, AMG- en M-label.
Een vergelijking tussen deze verschillende divisies is snel gemaakt, maar die gaat volgens JLR zelf niet helemaal op. In een wereld waarin het tegenwoordig helemaal hip is om een label op een model te plakken dat qua uiterlijk en prestaties wat van zijn reguliere broers af staat, proberen de Britten iets anders te doen.
Special Vehicle Operations
Zes jaar geleden richtte het concern Special Vehicle Operations (SVO) op, waarmee het toch al exclusieve auto’s nóg een tikje specialer maakt. “Veel van dit soort divisies richten zich bij elke auto puur op performance”, zegt Michael van der Sande, directeur bij SVO. “Daarmee gooi je eigenlijk een hoop modellen op dezelfde berg: karakters kruipen naar elkaar. Wij proberen wat anders te doen en kijken naar het karakter van de onderliggende auto. Bij SVO schuiven we dan alle knoppen op tien of zelfs elf.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fland-rover-range-rover-velar-svautobiography-dynamic-edition-8.jpg)
“Dat betekent dat als we een Jaguar F-Pace en een Range Rover Velar aanpakken, je twee heel verschillende auto’s krijgt. Want de Jaguar is van zichzelf al wat sportiever, de Velar is meer gericht op luxe. Dat karakter versterken we nog eens bij SVO en dus blijven dat twee verschillende auto’s. Als we onze auto’s allemaal zouden optimaliseren op het gebied van prestaties, dan geef je zo’n auto geen coherent karakter. Het betekent dat sommige auto’s van ons wel meedoen met bijvoorbeeld die Duitse producten. Maar aan de verkoopcijfers kunnen we zien dat we daar ook goed toe in staat zijn.”
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze oerdegelijke Volvo V90 schuilt een pk-monster
-
Wij zijn de tel kwijt! Nóg een Chinees merk naar Nederland: Omoda
-
Voor 4 miljoen euro mag je niet eens de weg op met deze Bugatti
-
Zo brengt de nieuwe Lexus LBX luxe in het B-segment
-
Hoe betaalbaar is autorijden nog?
-
BMW iX vs. Hongqi E-HS9: Welke ‘Chinese’ SUV is het best?
-
Zeldzame Ferrari van Fernando Alonso te koop voor fortuin
-
Autovisie Kennisquiz: Le Mans (deel 2/2)
-
Column: Plezier beleven aan een betaalbare auto kan nog steeds!
-
Weer een nieuwe Volkswagen ID.Buzz, en die lijkt meer op de Samba-bus
-
Groei verkopen nieuwe auto’s houdt aan in mei
-
Dit kostte het om je superjacht te parkeren in Monaco rond de F1