‘Jaguar zal geen SUV’s meer bouwen’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FJaguar-F-Pace-SVR-standaard-002.jpg)
Groot nieuws vanuit Jaguar: de fabrikant keert de SUV de rug toe. Dat laat Thierry Bolloré, grote baas bij de Britten, weten tegenover het Duitse Auto Motor und Sport.
Dat er veel staat te gebeuren bij Jaguar, moge duidelijk zijn. Het merk kondigde immers relatief kort geleden aan per 2025 enkel nog volledig elektrische auto’s te verkopen. Tot op heden leveren de Britten echter maar één elektromodel in de vorm van de I-Pace. De langverwachte elektrische opvolger van de XJ was daarnaast al zo goed als klaar, maar werd wegens onvrede over de kwaliteit en prestaties in de prullenbak gegooid.
Panthera
Achter de schermen werkt men daarom keihard aan een geheel nieuw elektroplatform, dat de toekomst voor het merk moet inluiden. Onlangs werd duidelijk dat dat geen platform is dat met de groep (en dus Land Rover) wordt gedeeld. De Panthera gedoopte basis is uniek voor Jaguar en moet ervoor zorgen dat de twee merken onderscheidend van elkaar zijn.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F03%2Fjaguar_i-pace_ev400_awd_hse_first_edition_8.jpeg)
Het betekent bijvoorbeeld dat Jaguar géén SUV’s meer gaat bouwen. Opmerkelijk, gezien vrijwel elke fabrikant vandaag de dag juist SUV’s bouwt om flink geld mee te verdienen. Ook Jaguar, dat met de E- en F-Pace twee goedlopende modellen in diens gamma heeft. Een opvolger krijgen beide auto’s niet. Bolloré spreekt zelf over ‘lage modellen, die geen typische sedans zijn’.
Audi en BMW
Jaguar zegt daarmee ‘unieke modellen’ te willen leveren die een goed ‘alternatief voor de gevestigde orde zijn’. “Klanten die nu een Jaguar testen vinden de auto goed, maar kopen uiteindelijk een Audi of een BMW. Dat is het probleem. Mensen kopen auto’s van de gevestigde orde en wij horen daar niet bij. We moeten Jaguar heel anders, veel hoger en origineler positioneren”, zegt Bolloré.
De Fransman ziet Land Rover als voorbeeld. De auto’s die het produceert, zijn volgens hem ‘uniek in hun positionering’ en ze verkopen goed. Ook Jaguar moet volgens hem ‘onderscheidende auto’s zonder overlappingen’ bouwen. Hoe dat er precies uit gaan zien, zullen we waarschijnlijk snel ondervinden. Per 2025 bouwt de fabrikant immers enkel nog volledig elektrische modellen en dus is er werk aan de Engelse winkel.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze occasion wil je: Volvo 780 Turbo, een heerlijke youngtimer!
-
Dit weekend naar het strand? Deze auto’s zijn er perfect voor
-
Waarom jij mag bepalen hoe de nieuwste Alfa Romeo gaat heten
-
Gaat deze elektrische Porsche het Nürburgring-record verpulveren?
-
Deze Aston Martin ging van stilstand naar 330 km/h in vierenveertig jaar
-
Je raadt nooit welke auto dit is! Tip: Geen Renault Clio
-
Hier krijg je bijna 20.000 dollar korting op een nieuwe Tesla Model 3
-
Dit zijn de 10 duurste en goedkoopste gemeentes om jouw elektrische auto op te laden
-
Uit cijfers blijkt deze tweedehands auto de perfecte occasion te zijn
-
Benzine wordt in 2024 misschien niet nóg duurder
-
Opvallend: tweedehands dieselauto’s plots populairder dan elektrische occasions
-
Wordt deze Volvo EX30 de bestverkochte auto van 2024?