‘Jaguar zal geen SUV’s meer bouwen’
Groot nieuws vanuit Jaguar: de fabrikant keert de SUV de rug toe. Dat laat Thierry Bolloré, grote baas bij de Britten, weten tegenover het Duitse Auto Motor und Sport.
Dat er veel staat te gebeuren bij Jaguar, moge duidelijk zijn. Het merk kondigde immers relatief kort geleden aan per 2025 enkel nog volledig elektrische auto’s te verkopen. Tot op heden leveren de Britten echter maar één elektromodel in de vorm van de I-Pace. De langverwachte elektrische opvolger van de XJ was daarnaast al zo goed als klaar, maar werd wegens onvrede over de kwaliteit en prestaties in de prullenbak gegooid.
Panthera
Achter de schermen werkt men daarom keihard aan een geheel nieuw elektroplatform, dat de toekomst voor het merk moet inluiden. Onlangs werd duidelijk dat dat geen platform is dat met de groep (en dus Land Rover) wordt gedeeld. De Panthera gedoopte basis is uniek voor Jaguar en moet ervoor zorgen dat de twee merken onderscheidend van elkaar zijn.
Het betekent bijvoorbeeld dat Jaguar géén SUV’s meer gaat bouwen. Opmerkelijk, gezien vrijwel elke fabrikant vandaag de dag juist SUV’s bouwt om flink geld mee te verdienen. Ook Jaguar, dat met de E- en F-Pace twee goedlopende modellen in diens gamma heeft. Een opvolger krijgen beide auto’s niet. Bolloré spreekt zelf over ‘lage modellen, die geen typische sedans zijn’.
Audi en BMW
Jaguar zegt daarmee ‘unieke modellen’ te willen leveren die een goed ‘alternatief voor de gevestigde orde zijn’. “Klanten die nu een Jaguar testen vinden de auto goed, maar kopen uiteindelijk een Audi of een BMW. Dat is het probleem. Mensen kopen auto’s van de gevestigde orde en wij horen daar niet bij. We moeten Jaguar heel anders, veel hoger en origineler positioneren”, zegt Bolloré.
De Fransman ziet Land Rover als voorbeeld. De auto’s die het produceert, zijn volgens hem ‘uniek in hun positionering’ en ze verkopen goed. Ook Jaguar moet volgens hem ‘onderscheidende auto’s zonder overlappingen’ bouwen. Hoe dat er precies uit gaan zien, zullen we waarschijnlijk snel ondervinden. Per 2025 bouwt de fabrikant immers enkel nog volledig elektrische modellen en dus is er werk aan de Engelse winkel.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf