Jaguar Land Rover neemt afscheid van een icoon
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2Fxk40hires.jpg)
Liefst 37 jaar was Mike Cross aan Jaguar verbonden, maar nu hoeft hij niet meer. de techneut gaat met pensioen. Tegelijkertijd hengelt Jaguar Land Rover onderstelspecialist Matt Becker binnen.
Mike Cross was in zijn laatste functie verantwoordelijk voor Vehicle Targets en Sign-Off Director. Geen auto ontkwam aan zijn goedkeuring en zo staat er onderaan de geboorteacte van enkele belangrijke modellen zijn handtekening. Op 28 februari vertrekt Cross officieel. Hij kwam in 1978 in dienst van Land Rover en werd in 1984 verantwoordelijk voor Vehicle Dynamics bij Jaguar. Nadat de twee merken jarenlang gescheiden waren -Jaguar ging naar Ford in de jaren tachtig en Land Rover naar BMW- mocht hij vanaf 2008 beide merken onder zijn hoede nemen.
Elektrisch aangedreven Range Rover
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F01%2F080519jagmcxe005.jpg)
De autobouwer roemt Mike Cross vanwege zijn inzet om het 4×4-merk te verbreden tot een fabrikant van off- en onroad modellen, waardoor de autobouwer in -voor het merk- nieuwe segmenten trad. Zo werd het modellengamma verrijkt met meerdere Range Rover-types en werd het Discovery-gamma uitgebouwd, terwijl het concern ook nieuwe technieken ontwikkelde. Momenteel werkt Land Rover aan een volledig elektrische versie van zijn topmodel Range Rover. Ook voor Jaguar speelde Cross een bepalende rol in het creëren van het rijkarakter van de modellen. Cross geeft aan dat de XFR zijn favoriet is.
Matt Becker
Voor Jaguar Land Rover is Mike Cross de tweede sleutelfiguur die de fabrikant in korte tijd verliest. Enkele maanden geleden kondigde Land Rover-grootheid Nick Rogers aan het bedrijf te verlaten. Aan de andere kant heeft het concern een belangrijke techneut binnengehaald. Niemand minder dan Matt Becker verkast van Aston Martin naar Jaguar Land Rover. Vandaag, 24 januari, treedt Matt Becker officieel in dienst. Hij zal de verantwoording van het technische team (Vehicle Engineering) op zich nemen. De voormalige Lotus- en Aston Martin-techneut werd in verband gebracht met McLaren, maar komt nu bij de andere Engelse autobouwer te werken.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F08%2FValkyrie-Spider01.jpg)
Verantwoordelijk voor DBX en Valkyrie
Bij Aston Martin werkt Becker aan de DBS Superleggera en de DBX, de eerste SUV van het merk. Hij drukte ook zijn stempel op de meest potente SUV van de Engelse autobouwer, zoals hij ook verantwoordelijk was voor de Valkyrie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Duik in de prijslijst: wat kost het bioscoopscherm in de BMW i7?
-
Automerk Moskvitsj wordt nieuw leven ingeblazen door Rusland
-
In de nieuwste Audi RS 4 en RS 5 zit bewust minder isolatiemateriaal
-
Peter Gillis (Massa is Kassa) koopt Mercedes-AMG GT Black Series
-
SsangYong leeft weer en begint dit jaar met een heel nieuwe SUV
-
Er verandert gelukkig weinig aan de vernieuwde BMW 3-Serie
-
Brabus gooit olie op het vuur met de 900 XLP
-
Dit Italiaanse merk gaat meedoen met de top van Le Mans
-
Waarom jij de Tesla Cybertruck niet meer mag bestellen van Elon Musk
-
Ken Block gaat racen met 1.400 pk-sterke Porsche 911
-
Lynk & Co 01 vanaf 2024 ook volledig elektrisch
-
Kamervragen en woede om sluiting Ketheltunnel: ‘Absurd kwetsbaar’