Jaguar Land Rover neemt afscheid van een icoon
Liefst 37 jaar was Mike Cross aan Jaguar verbonden, maar nu hoeft hij niet meer. de techneut gaat met pensioen. Tegelijkertijd hengelt Jaguar Land Rover onderstelspecialist Matt Becker binnen.
Mike Cross was in zijn laatste functie verantwoordelijk voor Vehicle Targets en Sign-Off Director. Geen auto ontkwam aan zijn goedkeuring en zo staat er onderaan de geboorteacte van enkele belangrijke modellen zijn handtekening. Op 28 februari vertrekt Cross officieel. Hij kwam in 1978 in dienst van Land Rover en werd in 1984 verantwoordelijk voor Vehicle Dynamics bij Jaguar. Nadat de twee merken jarenlang gescheiden waren -Jaguar ging naar Ford in de jaren tachtig en Land Rover naar BMW- mocht hij vanaf 2008 beide merken onder zijn hoede nemen.
Elektrisch aangedreven Range Rover
De autobouwer roemt Mike Cross vanwege zijn inzet om het 4×4-merk te verbreden tot een fabrikant van off- en onroad modellen, waardoor de autobouwer in -voor het merk- nieuwe segmenten trad. Zo werd het modellengamma verrijkt met meerdere Range Rover-types en werd het Discovery-gamma uitgebouwd, terwijl het concern ook nieuwe technieken ontwikkelde. Momenteel werkt Land Rover aan een volledig elektrische versie van zijn topmodel Range Rover. Ook voor Jaguar speelde Cross een bepalende rol in het creëren van het rijkarakter van de modellen. Cross geeft aan dat de XFR zijn favoriet is.
Matt Becker
Voor Jaguar Land Rover is Mike Cross de tweede sleutelfiguur die de fabrikant in korte tijd verliest. Enkele maanden geleden kondigde Land Rover-grootheid Nick Rogers aan het bedrijf te verlaten. Aan de andere kant heeft het concern een belangrijke techneut binnengehaald. Niemand minder dan Matt Becker verkast van Aston Martin naar Jaguar Land Rover. Vandaag, 24 januari, treedt Matt Becker officieel in dienst. Hij zal de verantwoording van het technische team (Vehicle Engineering) op zich nemen. De voormalige Lotus- en Aston Martin-techneut werd in verband gebracht met McLaren, maar komt nu bij de andere Engelse autobouwer te werken.
Verantwoordelijk voor DBX en Valkyrie
Bij Aston Martin werkt Becker aan de DBS Superleggera en de DBX, de eerste SUV van het merk. Hij drukte ook zijn stempel op de meest potente SUV van de Engelse autobouwer, zoals hij ook verantwoordelijk was voor de Valkyrie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)
-
Extreemste Skoda Citigo is een diesel om Porsches mee te pesten
-
Duik in de prijslijst: dit kost de MG 3 inclusief opties
-
Vraag Porsche Taycan stort in, brandstofmodellen juist populair