Droomoccasion: Jaguar XFR
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FIMG_0397-e1444560670660.jpg)
Kan een voethalhooligan een ‘stiff upper lip’ hebben? Het antwoord is: ja! Want deze Jaguar XFR is een Britse heer van stand, maar dan wel een met een trainingspak aan, tatoeages op zijn armen en een boksbeugel aan iedere hand.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FIMG_0389-e1444560619863.jpg)
Wat is dat ding stil? Ik ben al een aantal keren op het gaspedaal van de Jaguar XFR gaan staan, maar de verwachte geluidsexplosie blijft uit. Ik scan de cockpit om me heen. Ah, de transmissie kan nog naar S. Ik druk de ronde keuzeknop in en draait hem een slag naar rechts. Meteen begint de Jaguar aan zijn leiband te trekken en voel ik dat de XFR zich schrap zet.
Elke beweging van mijn rechtervoet resulteert nu in een sprong vooruit en een aanzwellend gegorgel uit de vier uitlaatpijpen. De 5,0 liter supercharged V8 klinkt als de dondergod Thor, die ’s ochtends zijn mond spoelt met klinknagels. De soundtrack van de 510 pk sterke Jaguar is onheilspellend, een effect wat wordt verhoogd door de duidelijk hoorbare snerp van de opspoelende compressor.
Medeweggebruikers schrikken en kijken. Ook omdat de agressieve R-opsmuk – inlaten, roosters en spoilers – de carrosserie van de XF transformeert van een beetje ouwelijk (met die dommig kijkende bolle koplampen) naar behoorlijk ontzagwekkend, zeker in deze prachtige blauwe kleur. Bovendien is de Jaguar zeldzaam. Op 1 januari 2015 stonden er maar twintig XFR’s geregistreerd in Nederland.
“De V8 klinkt als de dondergod Thor, die ‘s ochtends zijn mond spoelt met klinknagels”
Dit exemplaar – dat te koop staat bij Vakgarage Van Haren voor 39.750 euro (nieuwprijs 2009: 137.990 euro) – is er één van. Hij is origineel Nederlands, maar daarna door zijn tot nu toe enige eigenaar op Belgisch kenteken gezet. Nu draagt hij weer gele platen en is hij 109.000 km aan ervaring rijker. De Jag is zes jaar oud, maar staat erbij alsof hij net van de productielijn is komen rollen.
Van buiten en van binnen oogt hij smetteloos, al begint het interieur zijn leeftijd te tonen in de gebruikte materialen en het verouderde navigatiesysteem. Daarbij zou ik de kleurcombinatie op de met leer beklede stoelen (zwart met bruin) op deze manier niet hebben gekozen en vind ik de mix van nephout en een koolstofvezelprint op het dashboard wat dubieus.
Maar dan nog, deze Jaguar is een ontzettend hebberig makende auto. Want waarom zou je altijd gaan voor zo’n geijkte BMW M5 of Audi S6? Deze XFR is zoveel interessanter. Niet alleen door zijn zeldzaamheid, maar ook door zijn beul van een motor, zijn hemeltergende brul, zijn agressief ingetogen uiterlijk en zijn toch wat eigenaardige Britsheid.
Want ja, een M5 is waarschijnlijk in alle opzichten de betere auto, maar voelt zo’n BMW bijzonder? Ik denk het niet. Hij is te perfect. Ja, ik zou me ergeren aan aspecten van de XFR, maar ik zou ook iedere morgen tevreden glimlachen als ik op de oprijlaan mijn Jagggggg zag staan. Wat rijd jij? Een Jagggggg! Meer hoef ik niet uit te leggen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FIMG_0393-e1444560646757.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FIMG_0391-e1444560634671.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2FIMG_0394-e1444560658979.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze occasion wil je: McLaren 570S, ‘alsof je in de supermarkt loopt met een pinloze handgranaat’
-
Novitec haalt nóg meer vermogen uit Ferrari SF90 Stradale
-
Deze one-off Renault 5 komt recht uit een Disneyfilm
-
Nieuw Chinees automerk BYD komt naar Nederland
-
Met deze 5 auto’s van tractormerken mag je wél op de snelweg
-
Max Verstappen is het gezicht van de Honda e Limited Edition
-
Door deze primeur moet het wat veiliger worden op de weg
-
Zien: Saab leeft! Allereerste editie nationaal evenement
-
Waarom we de V12 nog niet zo snel hoeven uit te zwaaien
-
Toch Europese carrière voor Ford Bronco
-
Eerste BMW 7 Serie en i7 rollen van de band
-
Achter de schermen: video Peugeot 408