Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
Stellantis-topman Carlos Tavares moet in Italië uitleg komen geven aan het parlement. Waarom? Omdat Fiat te maken heeft met een tegenvallende vraag en in zijn Mirafiori-fabriek al weken geen auto’s meer produceert.
Tavares moet verschijnen voor een parlementaire commissie, die wil weten hoe het is gesteld met de autoproductie van Stellantis in Italië. Fiat kondigde eerder aan dat de Mirafiori-fabriek bij Turijn tot 11 oktober geen Fiat 500’s meer zou bouwen, maar die assemblagestop is nu verlengd tot 1 november.
Stellantis geeft winstwaarschuwing af
De Italiaanse overheid maakt zich zorgen over de situatie, zeker nu de malaise op de Europese automarkt lijkt te verergeren. In de laatste weken hebben meerdere fabrikanten een winstwaarschuwing afgegeven, waaronder Aston Martin, BMW, Mercedes-Benz, Stellantis en Volkswagen.
Ze hebben te maken met een stagnerende vraag naar elektrische modellen, onder meer door soberder wordende stimuleringsmaatregelen in sommige Europese landen. Daarbij zijn de marges op EV’s klein, de ontwikkelingskosten hoog en is de concurrentie uit China sterk.
Europese EV-markt in grote problemen
Fiat en Volkswagen hebben al verschillende keren assemblagelijnen stilgelegd, omdat de vraag naar met name elektrische auto’s minder hoog is dan de productie. De huidige sluiting van de Mirafiori-fabriek, waar de Fiat 500e wordt gebouwd, is reeds de derde keer in één jaar.
Afgelopen dinsdag heeft Stellantis aan verschillende vakbonden gemeld dat de Europese EV-markt “in grote problemen zit”. Dat is dezelfde boodschap die Volkswagen sinds een paar weken verkondigt. Bij het concern rinkelen alle alarmbellen.
Volkswagen gaat fabrieken sluiten
Volkswagen dreigt voor de eerste keer in zijn bestaan fabrieken te moeten sluiten. Robert Habeck, de Duitse minister van Economische Zaken, heeft het bedrijf bijna gesmeekt om dat niet te doen en denkt ineens weer over subsidies voor EV’s, ook al heeft Duitsland die eind 2023 plotseling afgeschaft.
Sinds die drastische bezuinigingsmaatregel is het aantal verkochte elektrische auto’s bij onze oosterburen compleet ingestort. In de augustus was de daling 69 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Habeck wil Volkswagen mogelijk staatssteun geven, maar dat is in Europa eigenlijk niet toegestaan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Als je snel bent, kun je nog subsidie krijgen op de Fiat Grande Panda
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Deze kleine Fiat Cinquecento is ultieme rally-occasion
-
Er is ineens een mysterieuze, gloednieuwe Fiat Multipla verkocht
-
Maserati in de problemen! Stellantis zou van het merk af willen
-
De Fiat Grande Panda is net zo jaren tachtig als Sabrina Salerno
-
Deze populaire Italiaanse occasion kreeg gek genoeg nooit een opvolger
-
Waarom deze Fiat 500L bijna 100.000 euro kost
-
Deze Alpine heeft de mooiste spruitstukken aller tijden
-
Nieuwe Renault Twingo en Tesla Model Y-concurrent van BYD – Parijs Motor Show deel 1
-
Heeft Citroën gewoon een paar ledjes op de gefacelifte C4 geplakt?
-
In de vernieuwde Citroën Ami zou je een Eend moeten herkennen