Volgende puzzelstukje van de Ioniq 5: dit is het interieur
De Ioniq 5 wordt binnenkort écht onthuld. Voorafgaand aan de première deelt Hyundai een interieurfoto van het veelbelovende elektromodel.
Hyundai en teaserfoto’s: ze zijn de afgelopen periode echt onafscheidelijk gebleken. Het lijkt alsof de Koreanen een gezinsspelletje maken van onthullingen van modellen, want het stuurt constant mysterieuze detailfoto’s van een aankomend model de wereld in. Zo hebben we de Bayon, een nieuwe SUV van het merk, inmiddels van al z’n donkere hoeken – maar nog niet helemaal – gezien. Ook de Ioniq 5, het eerste model van het nieuwe sublabel Ioniq, is al meerdere malen (deels) voor de camera verschenen. Vandaag krijgen we een voorproefje van het interieur.
Functioneel
Wie de foto’s bekijkt, denkt in eerste instantie dat het om één afbeelding gaat die per ongeluk twee keer door Hyundai is gedeeld. Kijk goed, en je ontdekt dat ‘t gaat om de middenconsole. Het exemplaar is gescheiden van het dashboard en staat tussen de stoelen, maar kan in z’n geheel naar voren en achteren geschoven worden. Volgens Hyundai zorgt dat ervoor dat passagiers gemakkelijk aan beide kanten van de auto kunnen in- en uitstappen. Lekker functioneel, dus.
Tegelijkertijd lijkt de Ioniq 5 een zwevend dashboard te krijgen, gezien de middenconsole er dus van gescheiden is. Dat was immers ook zo in de fraaie 45 Concept, de auto die op de IAA van 2019 stond en de basis vormt voor deze Ioniq 5. Ook dat model had een zwevend dashboard en een grote, ongescheiden voetenruimte en volledig vlakke vloer voor de eerste zitrij.
Hyundai meldt overigens dat het interieur van de Ioniq 5 is aangekleed met voornamelijk milieuvriendelijke materialen. De stoelen zijn elektronisch verstelbaar. Hyundai reduceerde de dikte van de voorstoelen met 30% ten opzichte van regulier meubilair, waardoor er meer ruimte is ontstaan op de tweede zitrij.
Mercedes-Benz
De nieuwe interieurbeelden van de Ioniq 5 laten nog een element uit de concept car zien: het instrumentarium en het infotainmentscherm. De 45 Concept had, zoals je hierboven zie6t, één groot scherm zonder randen, maar de productieversie van de Ioniq 5 krijgt twee digitale schermen die van elkaar gescheiden zijn. De indeling doet sterk denken aan die van Mercedes-Benz en diens MBUX-systeem. Da’s zeker geen minpunt, want die schermindeling heeft zich in de Duitse modellen al bewezen.
Nog meer goed nieuws voor de Ioniq 5: de klimaatcontrole lijkt bediend te worden middels fysieke toesten. Pluspunten! Dan nog even over het stuurwiel: die heeft – zoals het er hier uitziet – slechts twee spaken en géén Hyundai-logo. Logisch misschien, omdat Ioniq nu een submerk van de Koreanen is. Desondanks hebben we wél een Hyundai-logo op de teasers van het exterieur gezien, dus het is enigszins opmerkelijk dat het logo niet op het stuurwiel terugkeert.
Het zal niet lang meer duren voor we de Ioniq 5 in vol ornaat gaan zien. Een belangrijk moment, want de Koreaanse EV biedt veelbelovende prestaties. Met name het 800 Volt-systeem is bijzonder, want vooralsnog vinden we dat enkel terug in de Taycan. Het zorgt er in de Ioniq 5 onder andere voor dat snelladen een peulenschil is: binnen 15 minuten laadt-ie namelijk zo’n 250 kilometer aan bereik bij. Hyundai zegt volgende week, op 23 februari, het doek van de Ioniq 5 te trekken.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!