Oeps! Hyundai geeft details van elektrische Ioniq 5 per ongeluk bloot

Dat-ie volgend jaar al komt is helemaal geen geheim: de Ioniq 5. Wat nog in nevelen gehuld bleef, waren de prestaties van de auto. Tot nu, want Hyundai Oostenrijk heeft per ongeluk al details over de aandrijflijn geplaatst.

Ofja, per ongeluk… Het is natuurlijk best een slimme manier om kort wat specificaties van een veelbesproken auto op je eigen website te delen. Weet je in ieder geval dat elk medium weer aandacht aan de auto besteedt. Zoals wij. Even een korte opfrisser voor als je niet weet waar we het over hebben. De Ioniq 5 is het productiemodel van de fraaie 45 Concept, die Hyundai op de IAA in Frankfurt (2019) liet zien. Het is het eerste model onder het nieuwe sublabel van het Koreaanse merk: Ioniq. De komende drie jaar verschijnen er drie elektro-auto’s onder dat label. De 5 is het eerste model, gevolgd door de 6 en 7.

‘Gelekt’

Hyundai gaf eerder al wat cijfers prijs rondom de prestaties van de auto’s onder dat label. Zo zouden alle modellen een actieradius van minstens 450 kilometer krijgen. Laden tot 80% zou aan een snellader niet langer dan 20 minuten duren. Dat wordt allemaal werkelijkheid, zo blijkt uit de ‘gelekte’ gegevens.

Hyundai 45 Concept

Die werden voor het eerst opgevangen door The Korean Car Blog, dat screenshots van de pagina maakte. Car and Driver, een ander bekend medium, verifieerde daarna dat het inderdaad afkomstig was van Hyundai Oostenrijk. Het had alvast een webpagina opgesteld waarop mensen de Ioniq 5 konden bestellen, maar deelde ook direct de specificaties van de auto. Daaruit blijkt dat de nieuwe Ioniq 5 qua lengte tussen de grote Santa Fe en Kona, het populaire elektro-model van de Koreanen, valt. De Ioniq 5 is namelijk 4,64 meter lang, 1,89 meter breed en 1,6 meter hoog. De wielbasis bedraagt 3 meter.

Vierwielaandrijving

Interessanter is de aandrijflijn. Waarschijnlijk verschijnen er twee verschillende versies, afhankelijk van het gekozen batterijpakket. The Korean Car Blog meldt dat Hyundai een versie met 58 kWh en 73 kWh batterij gaat aanbieden. Details die de fabrikant nu heeft gedeeld, gaan over de Ioniq 5 First Edition met de kleinste batterij. Die is goed voor, zoals beloofd, een actieradius van 450 kilometer volgens WLTP. De grotere 73 kWh versie doet daar nog eens 100 kilometer bij op, zo schrijft het medium. Alle versies krijgen een dak met een aantal zonnepanelen, die de actieradius iets kunnen vergroten. Dat deed Hyundai ook al eerder op de Sonata.

De batterij stuurt elektriciteit naar twee elektromotoren, samen goed voor 230 kW (313 pk). De Ioniq 5 is daarmee dus een vierwielaandrijver. Sprinten gaat snel, want binnen 5,2 seconden tikt de Ioniq 5 de 100 km/h aan.

Hyundai 45 Concept

Wie ‘m daarna weer moet opladen, kan dat via een AC-lader met maximaal 11 kW (driefasen-laden) doen. Indrukwekkender zijn de prestaties aan de snellader. Daar heeft de 5 namelijk maar 15 minuten nodig om van 20 naar 80% te laden. De batterij meet dus 58 kWh en is goed voor 450 kilometer. In een kwartiertje laad je dus grofweg 250 kilometer actieradius bij. Dat zou – middels een heel snelle rekensom – betekenen dat de Ioniq 5 in dat geval een laadsnelheid van zo’n 1000 kilometer per uur heeft. Dat is iets sneller dan de laadsnelheden van een Tesla Model 3 of Porsche Taycan. Da’s allemaal te danken aan een 800 Volt-systeem, dat de Ioniq net als de Taycan aan boord heeft.

Hoge ogen

De Ioniq 5 verschijnt begin 2021 op de markt. Heel interessant wordt de prijs van de Ioniq 5. Valt-ie in dezelfde prijscategorie als de elektrische Kona, dan kan de 5 wel eens hoge ogen gaan gooien in 2021.