Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 24 dec 2020
Leestijd: 4 minuten

Deze Peugeot 208 grijpt terug naar exclusieve 106

Peugeot heeft een rijke historie als het gaat om speciale uitvoeringen van haar modellen. Die traditie zet het nu – een soort van – voort met de 208 GT Premium.

Tot op heden kon je uit een paar verschillende en redelijk standaard uitvoeringen kiezen als je een Peugeot 208 wilde bestellen. Denk aan de Active en Allure, of de GT-Line. Stuk voor stuk uitvoeringen die we al een tijdje kennen. Maar zoals gezegd was Peugeot in het verleden ook bedreven in het lanceren van speciale edities. Met name in de jaren ’80 en ’90 was het druk met het lanceren van allerlei special editions. Van vooral de 205, 306 en 106 zijn tientallen uitvoeringen verschenen die vaak een eigen kleur, eigen wielen en bepaalde accessoires hadden. De Fransen grijpen met de huidige 208 weer een beetje terug naar dat verleden. De nieuwe GT Premium is een knipoogje naar een van de speciale edities uit de jaren ’90.

Autoshow van Bologna

Het gaat om de GT Premium, die teruggrijpt naar de 106 Premium. Die auto verscheen precies 25 jaar geleden op de autoshow van Bologna en was de meest luxe 106 die je destijds kon bestellen. Hoewel accessoires op die auto van toen inmiddels standaard zijn, was de Peugeot 106 echt wel luxe uitgerust voor het A-segment. Denk aan airconditioning, stoelen bekleed met leer en alcantara, hoofdsteunen achter, elektrische ramen, een airbag, stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling en elektrisch verstelbare en verwarmbare spiegels. Serieuze accessoires, als je bedenkt wat een reguliere 106 allemaal niét had. Net als al z’n concurrenten van toen. Zij die destijds een 106 Premium aanschaften, kregen zelfs een Premium-certificaat voorzien van een productienummer. De 106 Premium is heel exclusief: Peugeot bouwde er maar 600.

Die oude 106 Premium is daarom ook een collector’s item. Peugeot lanceert nu dus een 208 die moet teruggrijpen naar die tijden, maar dat valt een beetje tegen. Althans, de 208 GT Premium zal nooit dezelfde status als de kleine 106 Premium krijgen. Het gaat hier niet om een exclusieve uitvoering, maar gewoon om de meest rijke 208 die je nu kunt krijgen. Da’s ook niet zo gek, want het is simpelweg niet meer rendabel om in dit soort segmenten bijzondere en exclusieve uitvoeringen te lanceren. Wel een leuk detail is al het alcantara dat je terugvindt in de 208 GT Premium. Dat zat ook in die 106. Ook de blauwe carrosseriekleur komt – in het geval van de persfoto’s – overeen met die op de 106. Verder zit alles op en aan de 208 GT Premium, zoals led-koplampen, 17-inch wielen, een uitgebreid infotainmentscherm en alle beschikbare veiligheidsassistenten. In ons land kun je die versie bestellen onder de noemer GT Pack, met zowel een benzinemotor als volledig elektrische aandrijflijn.

106 Rallye

Weinig bijzonders, al biedt het ons wel even de mogelijkheid om terug te kijken naar de Peugeot 106. Het Franse merk wordt uiteraard altijd herinnerd om de iconische 205, maar de 106 was óók een ijzersterk nummer. Peugeot bouwde ‘m maar liefst 12 jaar lang. In die periode verschenen er veel fraaie uitvoeringen, waarbij met name de Rallye het hart van de liefhebber sneller doet kloppen. Dat is tot op de dag van vandaag een van de leukste betaalbare hot hatches uit de geschiedenis, en was destijds een serieuze homologatiespecial om mee te doen in de 1300 cc rally-klasse.

De prachtige Peugeot 106 Rallye (S1)

De Rallye had geweldige (witte) stalen wielen, géén stuurbekrachtiging en elektrische ramen, en daardoor een gewicht van maar 825 kilogram. De eerste Rallye (S1) had een heerlijke 1,3-liter viercilinder, goed voor 100 pk. Na de facelift kreeg de kleine Peugeot een 1,6-liter motor, goed voor 103 pk en vooral wat meer koppel. Laatstgenoemde krachtbron verscheen ook in de GTI, waar-ie als zestienklepper 120 pk leverde.

Je kunt ‘t je tegenwoordig bijna niet meer voorstellen, maar Peugeot liet het daar helemaal niet bij voor de 106. Want in die twaalf jaar kon uit voor nóg meer sportieve uitvoeringen kiezen. Denk bijvoorbeeld aan de fraaie Le Mans- en XSi-versies. Die hadden allemaal een eigen uiterlijk en scherpere rij-eigenschappen dan reguliere 106’jes. De lijst met speciale edities van de 106, allemaal met eigen graphics op de carrosserie en een aantal specifieke opties, is bijna eindeloos. Uiteraard verscheen er destijds ook een Roland Garros-variant. Dat was een luxe uitvoering, met een groene carrosseriekleur en leren interieur, die je ook op het orderformulier van onder andere de 205 en 206 kon aanvinken.

De Peugeot 106 Le Mans

Elektrische hatchback

Toch moeten we nog even terug naar de huidige 208, want er zit wel degelijk een sterke overeenkomst tussen dat model en de hierboven besproken 106. Want wist je dat Peugeot in de jaren ’90 al een volledig elektrische auto op de markt bracht? Juist, dat was de 106 Electrique! Peugeot had destijds een aandrijflijn ontwikkeld in samenwerking met het eveneens Franse Heuliez. De nikkel-cadmium-accu was goed voor een rijbereik van zo’n 100 kilometer. Peugeot was er wat elektrisch rijden betreft vroeg bij, al was het waarschijnlijk iets te vroeg. Het was namelijk van plan om zo’n 20.000 auto’s per jaar te bouwen, met een verwachte totale productie van 100.000 stuks. Uiteindelijk bouwde het er slechts 6400. Het duurde tot dit jaar dat Peugeot het weer aandurfde om een elektrische hatchback op de markt te brengen, in de vorm van de e-208. Is de cirkel toch nog een beetje rond.

Peugeot maakte in de jaren ’90 al een volledig elektrische 106!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.