Remco Slump
Remco Slump Nieuws 29 jun 2023
Leestijd: 2 minuten

In een Aston Martin zit je straks op stoelen van Geely

Een nieuwe auto ontwikkelen kost geld. Geld dat Aston Martin maar in beperkte mate heeft. De Britse sportwagenfabrikant moet dus gebruikmaken van bestaande onderdelen. De motor komt van AMG, het infotainment van Mercedes en de stoelen straks van… het Chinese Geely.

Niet alleen de stoelen, overigens, maar ook de verwarming, de airconditioning en vele andere onderdelen. Geely heeft recent zijn aandeel in Aston Martin verhoogd naar 17 procent. De Chinese autogigant is al eigenaar van Volvo, Polestar, Lotus en het Maleisische Proton.

Geely wordt grote leverancier van Aston Martin

Sinds vorig jaar heeft Geely ook een vinger in de pap bij Smart. Mercedes wilde maar wat graag van zijn verliesgevende dochteronderneming af, dus verkocht het bedrijf 50 procent van zijn aandelen aan de Chinezen.

Aston Martin DBX707
(Afbeelding: AM)

Roberto Fedeli, ontwikkelingsdirecteur bij Aston Martin, zei tegen Autocar dat hij de lijst met toeleveranciers wil verkorten. Momenteel koopt Aston onderdelen van zo’n driehonderd bedrijven. Door de samenwerking met Geely kunnen dat er zo’n 30 procent minder worden.

Waarom de Aston Martin DB12 meer dan een restyling is | Sjoerds Weetjes 354

Motorendeal met Mercedes-AMG wordt verlengd

Aston Martin heeft zijn motorendeal met AMG verlengd. Onder meer de Vantage, DB12 en DBX maken gebruik van een 4,0-liter twinturbo V8, die ook in de AMG GT zit. Om ook op het gebied van elektrotechniek bij te blijven, heeft Aston toenadering gezocht tot Lucid.

Aston Martin DBS 770 Ultimate
(Afbeelding: AM)

DBX is veruit het populairste model uit Gaydon

Vorig jaar leverde het sportwagenmerk uit Gaydon slechts zo’n 6400 auto’s af. Voor dit jaar ligt het doel op 7000. De motor achter die groei is de DBX. Zoals bij alle topfabrikanten verkoopt de SUV – de Bentley Bentayga, Lamborghini Urus en Rolls-Royce Cullinan – het allerbeste.

Deze Aston Martin ging van stilstand naar 330 km/h in vierenveertig jaar

Geen sedans meer, geen Vanquish met middenmotor

Aston Martin heeft overigens besloten om geen sedans meer te bouwen, zoals de Rapide. Ook is de Vanquish met middenmotor gecanceled. Een paar jaar geleden is daar een studiemodel van voorgesteld. De Valhalla – eveneens met de motor in het midden – komt wél nog steeds.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.