In een Aston Martin zit je straks op stoelen van Geely
Een nieuwe auto ontwikkelen kost geld. Geld dat Aston Martin maar in beperkte mate heeft. De Britse sportwagenfabrikant moet dus gebruikmaken van bestaande onderdelen. De motor komt van AMG, het infotainment van Mercedes en de stoelen straks van… het Chinese Geely.
Niet alleen de stoelen, overigens, maar ook de verwarming, de airconditioning en vele andere onderdelen. Geely heeft recent zijn aandeel in Aston Martin verhoogd naar 17 procent. De Chinese autogigant is al eigenaar van Volvo, Polestar, Lotus en het Maleisische Proton.
Geely wordt grote leverancier van Aston Martin
Sinds vorig jaar heeft Geely ook een vinger in de pap bij Smart. Mercedes wilde maar wat graag van zijn verliesgevende dochteronderneming af, dus verkocht het bedrijf 50 procent van zijn aandelen aan de Chinezen.
Roberto Fedeli, ontwikkelingsdirecteur bij Aston Martin, zei tegen Autocar dat hij de lijst met toeleveranciers wil verkorten. Momenteel koopt Aston onderdelen van zo’n driehonderd bedrijven. Door de samenwerking met Geely kunnen dat er zo’n 30 procent minder worden.
Waarom de Aston Martin DB12 meer dan een restyling is | Sjoerds Weetjes 354
Motorendeal met Mercedes-AMG wordt verlengd
Aston Martin heeft zijn motorendeal met AMG verlengd. Onder meer de Vantage, DB12 en DBX maken gebruik van een 4,0-liter twinturbo V8, die ook in de AMG GT zit. Om ook op het gebied van elektrotechniek bij te blijven, heeft Aston toenadering gezocht tot Lucid.
DBX is veruit het populairste model uit Gaydon
Vorig jaar leverde het sportwagenmerk uit Gaydon slechts zo’n 6400 auto’s af. Voor dit jaar ligt het doel op 7000. De motor achter die groei is de DBX. Zoals bij alle topfabrikanten verkoopt de SUV – de Bentley Bentayga, Lamborghini Urus en Rolls-Royce Cullinan – het allerbeste.
Deze Aston Martin ging van stilstand naar 330 km/h in vierenveertig jaar
Geen sedans meer, geen Vanquish met middenmotor
Aston Martin heeft overigens besloten om geen sedans meer te bouwen, zoals de Rapide. Ook is de Vanquish met middenmotor gecanceled. Een paar jaar geleden is daar een studiemodel van voorgesteld. De Valhalla – eveneens met de motor in het midden – komt wél nog steeds.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze Aston Martin DB12 Volante is de James Bond onder de cabrio’s
-
Deze occasion wil je: Aston Martin Rapide, ‘een superster’
-
De nieuwe Aston Martin Vantage wil jouw racelicentie zien
-
Waarom Volvo-fabrikant Geely 240 satellieten gaat lanceren, en al begonnen is
-
Covermodel: Aston Martin Vantage – Engelands eerste echte supercar
-
Voor de aankomende Aston Martin Vantage moet de ME uitrukken
-
Deze innovatieve Aston Martin verbruikt geen benzine of elektriciteit
-
Cupra Leon en Formentor: nieuw design en meer elektrische range
-
Elektrische cabrio: dit kost de MG Cyberster (in Nederland)
-
Deze parkeerplaats is de duurste van Nederland en kost bizar veel
-
Verzekeraar verklaart Fisker Ocean total loss na simpel deukje
-
AliExpress-versie van de Tesla Cybertruck ziet er zo uit