Als de Giulia die Alfa Romeo deze zomer lanceert maar half zo goed wordt als deze illustere voorganger hebben ze in Italië een topprestatie geleverd. De combinatie van de klassieke Busso V6, een sportief, maar zeker niet oncomfortabel onderstel en drop dead looks, zorgt ervoor dat de 156 GTA ook bijna veertien jaar na zijn introductie diepe indruk maakt.

IMG_7446

De Blu Cosmo wagon die Sam van Dalen in Opmeer (NH.) aanbiedt, is geen perfecte, maar wel een nette auto. De carrosserie draagt wat gebruiksporen. Grootste is een veeg op de achterbumper. Het interieur van zwart met donkerblauw leer laat ook wat ervaring zien, met name de achterkant van de bestuurderstoel. Maar ergerlijk is het allesbehalve. Technisch komt de auto fris en strak over. Anders dan bij veel soortgenoten ontbreken kraakjes grotendeels en zijn de draagarmen piepvrij.

"Op toeren produceert de Busso-zescilinder een briljante strijdkreet"

Meer dan wat ook gaat het bij de GTA om zijn hart, de iconische Alfa zescilinder die zijn wortels in de jaren zeventig heeft en in de 156 zijn ultieme vorm vond. Het blok is voortdurend prettig aanwezig. Op toeren produceert de Busso een briljante strijdkreet die je zelfs door het leren sportstuur kan voelen resoneren. Dankzij de relatief korte versnellingen en het flinke koppel is de reactie op het gas altijd scherp. In korte bochten is het extra gewicht in de neus wel merkbaar, maar dat neem je met zo’n hart van goud voor lief.

Precies 8,5 mille voor een GTA is een redelijk scherpe prijs. Zeker voor een auto met gedocumenteerde historie en een kilometerstand ruim aan de goede kant van de anderhalve ton. Goedkoper zijn ze alleen particulier of met een flink hogere kilometerstand te vinden. De prijzen van de sportiefste 156 zijn de afgelopen jaren gelijk gebleven. Dat zegt alles over de wat ons betreft terecht groeiende populariteit van het model.