Hyundai Motor plant 17 elektromodellen zonder Kia
Het ontwikkelingsteam van Hyundai kan zijn borst nat maken. De Zuid-Koreaanse fabrikant plant een waar productoffensief met elektrische modellen. Er staan nu 17 types op de agenda, die in 2030 een verkoopvolume van 1,87 miljoen stuks moeten resulteren.
De modellen komen niet alleen onder het merkwapen van Hyundai uit, ook Genesis krijgt een aantal elektromodellen uit het productoffensief. Daartoe wordt tot en met 2030 afgerond 14,5 miljard euro geïnvesteerd. De aankondiging volgt op het moment dat de auto-industrie zwaar lijdt onder de coronacrisis en het onderdelentekort.
Bovendien volgt het nieuws na de bekendmaking dat het autobedrijf in 2025 ‘slechts’ 560.000 auto’s met elektrische aandrijving denkt te verkopen. Afgelopen december sprak het bedrijf de verwachting uit dat Hyundai en Genesis tezamen 220.000 elektrische modellen zouden afzetten. In 2020 waren dat er nog 90.000, zo bericht Automotive News.
Nieuwe architectuur
Hyundai, dat zijn luxemerk Genesis vanaf 2025 omvormt tot aanbieder van louter elektromodellen werkt momenteel aan een compleet nieuwe architectuur voor elektrische auto’s. De Koreanen noemen het EV-platform Integrated Modular Architecture (IMA). Het is een evolutie van de bodemsectie e-GMP platform, zoals we die nu kennen onder de Hyundai Ioniq 5, Genesis GV70 en Kia EV6.
Hoeveel modellen Kia op de IMA-architectuur gaat uitbrengen, is niet bekend. Hyundai plant er elf, Genesis 6. Hoelang e-GMP naast IMA blijft bestaan, is niet bekend. Net als het bestaande platform is het nieuwe ontwerp modulair en breed inzetbaar. Chassis, motor en accupakket zijn te gebruiken voor uiteenlopende segmenten en carrosserievarianten. De fabrikant geeft aan dat er voorlopig drie sedans, zes crossovers, een bedrijfswagen en een niet nader genoemd concept op IAM komen te staan. Bij Genesis plant men twee sedans en vier crossovers.
Nieuwe fabrieken
Met 14,5 miljard euro is Hyundai er nog niet. De Zuid-Koreanen investeren miljarden in uitbreiding van productiecapaciteit, nieuwe fabrieken, technologie en laadinfrastructuur.
Lees ook:
Ook interessant
-
Leasecontracten lopen af: elektrische Volkswagen wordt goedkoper in 2025
-
‘1.000 kilometer met Honda-accu’: waarom die claim weinig zegt
-
Nieuwe Formule 1-serie over Ayrton Senna moet je gezien hebben
-
Exclusief: op pad met Tsjechische hypercar van €1,4 miljoen
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!