Hyundai Motor plant 17 elektromodellen zonder Kia
![GENESIS GV60](https://img.autovisie.nl/images/CrQpQpyZ_SLJJ52_w2WntC4kbVs=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F02%2F605347.jpg)
Het ontwikkelingsteam van Hyundai kan zijn borst nat maken. De Zuid-Koreaanse fabrikant plant een waar productoffensief met elektrische modellen. Er staan nu 17 types op de agenda, die in 2030 een verkoopvolume van 1,87 miljoen stuks moeten resulteren.
De modellen komen niet alleen onder het merkwapen van Hyundai uit, ook Genesis krijgt een aantal elektromodellen uit het productoffensief. Daartoe wordt tot en met 2030 afgerond 14,5 miljard euro geïnvesteerd. De aankondiging volgt op het moment dat de auto-industrie zwaar lijdt onder de coronacrisis en het onderdelentekort.
Bovendien volgt het nieuws na de bekendmaking dat het autobedrijf in 2025 ‘slechts’ 560.000 auto’s met elektrische aandrijving denkt te verkopen. Afgelopen december sprak het bedrijf de verwachting uit dat Hyundai en Genesis tezamen 220.000 elektrische modellen zouden afzetten. In 2020 waren dat er nog 90.000, zo bericht Automotive News.
![Hyundai, verbrandingsmotor](https://img.autovisie.nl/images/7qaMi294JLDoFFfT-fMBoE0FvLE=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2F01_Hyundai-Motors-booth-at-IAA-Mobility-2021_IONIQ-brand-lineup.jpg)
Nieuwe architectuur
Hyundai, dat zijn luxemerk Genesis vanaf 2025 omvormt tot aanbieder van louter elektromodellen werkt momenteel aan een compleet nieuwe architectuur voor elektrische auto’s. De Koreanen noemen het EV-platform Integrated Modular Architecture (IMA). Het is een evolutie van de bodemsectie e-GMP platform, zoals we die nu kennen onder de Hyundai Ioniq 5, Genesis GV70 en Kia EV6.
Hoeveel modellen Kia op de IMA-architectuur gaat uitbrengen, is niet bekend. Hyundai plant er elf, Genesis 6. Hoelang e-GMP naast IMA blijft bestaan, is niet bekend. Net als het bestaande platform is het nieuwe ontwerp modulair en breed inzetbaar. Chassis, motor en accupakket zijn te gebruiken voor uiteenlopende segmenten en carrosserievarianten. De fabrikant geeft aan dat er voorlopig drie sedans, zes crossovers, een bedrijfswagen en een niet nader genoemd concept op IAM komen te staan. Bij Genesis plant men twee sedans en vier crossovers.
![Hyundai Ioniq 7 Kia EV9](https://img.autovisie.nl/images/_ApTdbyWOpq5KM3BqIA68DlMb4k=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2F02_hyundai_seven_concept-content.jpeg)
Nieuwe fabrieken
Met 14,5 miljard euro is Hyundai er nog niet. De Zuid-Koreanen investeren miljarden in uitbreiding van productiecapaciteit, nieuwe fabrieken, technologie en laadinfrastructuur.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?