Hyundai Motor plant 17 elektromodellen zonder Kia
Het ontwikkelingsteam van Hyundai kan zijn borst nat maken. De Zuid-Koreaanse fabrikant plant een waar productoffensief met elektrische modellen. Er staan nu 17 types op de agenda, die in 2030 een verkoopvolume van 1,87 miljoen stuks moeten resulteren.
De modellen komen niet alleen onder het merkwapen van Hyundai uit, ook Genesis krijgt een aantal elektromodellen uit het productoffensief. Daartoe wordt tot en met 2030 afgerond 14,5 miljard euro geïnvesteerd. De aankondiging volgt op het moment dat de auto-industrie zwaar lijdt onder de coronacrisis en het onderdelentekort.
Bovendien volgt het nieuws na de bekendmaking dat het autobedrijf in 2025 ‘slechts’ 560.000 auto’s met elektrische aandrijving denkt te verkopen. Afgelopen december sprak het bedrijf de verwachting uit dat Hyundai en Genesis tezamen 220.000 elektrische modellen zouden afzetten. In 2020 waren dat er nog 90.000, zo bericht Automotive News.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F09%2F01_Hyundai-Motors-booth-at-IAA-Mobility-2021_IONIQ-brand-lineup.jpg)
Nieuwe architectuur
Hyundai, dat zijn luxemerk Genesis vanaf 2025 omvormt tot aanbieder van louter elektromodellen werkt momenteel aan een compleet nieuwe architectuur voor elektrische auto’s. De Koreanen noemen het EV-platform Integrated Modular Architecture (IMA). Het is een evolutie van de bodemsectie e-GMP platform, zoals we die nu kennen onder de Hyundai Ioniq 5, Genesis GV70 en Kia EV6.
Hoeveel modellen Kia op de IMA-architectuur gaat uitbrengen, is niet bekend. Hyundai plant er elf, Genesis 6. Hoelang e-GMP naast IMA blijft bestaan, is niet bekend. Net als het bestaande platform is het nieuwe ontwerp modulair en breed inzetbaar. Chassis, motor en accupakket zijn te gebruiken voor uiteenlopende segmenten en carrosserievarianten. De fabrikant geeft aan dat er voorlopig drie sedans, zes crossovers, een bedrijfswagen en een niet nader genoemd concept op IAM komen te staan. Bij Genesis plant men twee sedans en vier crossovers.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F11%2F02_hyundai_seven_concept-content.jpeg)
Nieuwe fabrieken
Met 14,5 miljard euro is Hyundai er nog niet. De Zuid-Koreanen investeren miljarden in uitbreiding van productiecapaciteit, nieuwe fabrieken, technologie en laadinfrastructuur.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo dumpte boorbedrijf Elon Musk stiekem 12 kuub afval, terwijl het beloofde dit niet meer te doen
-
Peugeot vindt sturen en stuurwiel opnieuw uit met deze Polygon
-
Duitse onderzoekers testen 14 auto’s op elektromagnetische straling: zijn EV’s slecht voor je gezondheid?
-
Duitse tuner Brabus verkoopt appartementen en villa’s op eigen eiland, dit kosten ze
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Toyota Urban Cruiser in Nederland
-
Bekend middenklassemerk komt plots met budget-Range Rover
-
F1-auto’s klinken volgens Max Verstappen als ‘stofzuigers’, maar er is hoop
-
Deze goedkope aanstaande klassiekers zijn een goede investering
-
Ruim 100.000 Nederlandse BMW-rijders mogelijk recht op schadevergoeding
-
Robot van Xpeng lijkt zoveel op een vrouw dat ingenieurs been moeten openknippen op podium
-
V12-supercar is lichter dan Mazda MX-5 en kan nu van jou zijn
-
Heeft de Renault Twingo echt stootrubbers?