Hyundai i20 slaat andere weg in
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2F01_all_new_Hyundai_i20_teaser.jpg)
Gooi de designboeken maar weg, want Hyundai herschrijft de geschiedenis met de nieuwe generatie i20. De vijfdeurs hatchback is namelijk ontworpen volgens de Sensuous Sportiness-filosofie.
Alle gekheid op een stokje. De heren in de designstudio’s van Hyundai wereldwijd hebben jaren geleden een nieuwe designrichting bedacht, en bij zo’n ommezwaai hoort natuurlijk een fancy benaming. Sensuous Sportiness staat volgens Hyundai’s designteam voor een ontwerpfilosofie die is ontworpen rondom de vier thema’s proporties, architectuur, styling en technologie. We citeren Hyundai: “Het doel van deze ontwerprichting is om instinctieve schoonheid aan nieuwe Hyundai’s toe te voegen, emotionele waarde te creëren en elk model een onderscheidende uitstraling te geven”. Het is maar dat u het weet.
Maar hoe ziet dat er in de praktijk uit? Dat is nog een verrassing. Tenminste, de komende weken. De Zuid-Koreaanse autobouwer trekt op de Autosalon van Genève het doek van de auto en dat betekent dat de eerste loot aan de nieuwe ontwerpstam begin maart wordt gepresenteerd. De i20 is de eerste Hyundai die volgens de nieuwe designstijl wordt uitgebracht. Later volgen in ieder geval twee elektro-auto’s.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2F02_all_new_Hyundai_i20_teaser.jpg)
Autosalon van Genève
Om het publiek alvast op te warmen voor een nieuwe i20 stuurt Hyundai twee foto’s de wereld in. Het zijn plaatjes van designschetsen, dus die foto’s zeggen eigenlijk niets. Want zo’n schets laat altijd zien wat de auto wel had kunnen zijn. Anders gezegd, wanneer de schetsen worden vertaald naar productiemodellen is de auto danig ‘ontleukt’ omdat hij aan tal van homologatie-eisen moet voldoen. Begin maart op de Autosalon van Genève, die van 5 tot en met 15 maart wordt gehouden, weten we meer.
I20 N
De nieuwe i20 vervangt zijn gelijknamige broer, zoals die in 2014 werd gepresenteerd. De nieuwste editie komt er als vijfdeurs hatchback. Een driedeurs vervalt, wegens te weinig vraag. Als extra variant komt er mogelijk een opgehoogde uitvoering, die dankzij kunststoffen opzetstukken en grotere wielen er een stukje stoerder uitziet. Hij heeft wat offroadlooks, maar beschikt over tweewielaandrijving. Later volgt nog een sterke krachtpatser in de vorm van een i20 N. De levering van de eerste i20-versies start in de zomer.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland