Hyundai Kona Electric uit Tsjechië verkort eindelijk levertijd
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FHyundai-Kona-Electric-5-Autovisie.nl_.jpg)
Voor veel Nederlandse zakelijke rijders is het te laat, maar Hyundai verkort de levertijd van de Hyundai Kona Electric door de productie van de elektrische SUV ook in zijn Tsjechische fabriek onder te brengen. De Kona Electric werd tot op heden alleen in Zuid-Korea gebouwd.
Voor veel Nederlandse zakelijke rijders is het te laat om nog van extra fiscale voordelen te genieten, maar Hyundai verkort de levertijd van de Hyundai Kona Electric door de productie van de elektrische SUV ook in zijn Tsjechische fabriek onder te brengen. De Kona Electric werd tot op heden alleen in Zuid-Korea gebouwd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fhyundai-kona-electric-prijs-2018-02-1024x663-1.jpg)
80.000 elektro-auto’s
Met het onderbrengen van de Kona Electric ook in de fabriek in Tsjechië stelt Hyundai meer exemplaren van de elektro-SUV voor de Europese markt beschikbaar. Om hoeveel exemplaren het gaat, laat de fabrikant niet weten. Het merk verwacht dit jaar 80.000 elektrische voertuigen te verkopen in Europa, verdeeld over de Ioniq Electric, Kona Electric en Nero. Van dat volume heeft de Nederlandse importeur 10.000 eenheden gereserveerd van alleen al de Kona Electric!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FHyundai-Kona-Electric-1-Autovisie.nl_.jpg)
Parallel
Reeds geplaatste orders die aan de fabriek in Korea zijn toebedeeld, zullen niet doorgestuurd worden naar Tsjechië. De twee fabrieken gaan parallel aan elkaar de elektro-SUV bouwen, waarbij het beschikbare volume voor de Europese markt voor het overgrote deel in Tsjechië wordt ondergebracht. Hyundai wist vorig jaar precies 5.641 exemplaren van de auto te registreren, maar had veel meer orders voor de SUV liggen. Een deel van de bestelformulieren worden pas dit jaar verwerkt. Voor de particuliere koper betekende de extreme levertijd dat er langer op de auto gewacht diende te worden. De zakelijke rijder miste daardoor de voordelen voor auto’s die bedrijfsmatig gebruikt worden. De bijtelling ging van 4 naar 8%, terwijl het voordeelplafond voor het bijtellingspercentage omlaag ging.
Lees ook: Hyundai Kona Electric mogelijk uit Europa
Hyundai gaat in Europa twee versies van de Kona Electric bouwen. De ene versie beschikt over een 39 kWh-batterij, de ander over het 39 kWh-accupakket.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2FHyundai-Kona-Electric-2-Autovisie.nl_.jpg)
Productie Kona Electric Ulsan
Wat de consequenties voor de Koreaanse fabriek te Ulsan zijn, is niet bekend. Voorlopig blijft Ulsan de auto ook voor Europa bouwen, maar de volumes voor de Europese markt zullen uiteindelijk lokaal worden gemaakt. De Kona is de eerste elektrische auto voor de fabriek. In Tsjechië maakt Hyundai reeds de i30-familie en Tucson, tot voor kort ook de ix20. De eerste auto rolde in 2008 van de band en dankzij de tot 350.000 stuks opgevoerde jaarproductie rolde in 2019 de driemiljoenste Tsjechische Hyundai van de band.
VIDEO HYUNDAI KONA ELECTRIC FASE 1
Lees ook:
Ook interessant
-
Met dit eenvoudige ‘werk’ verdien je 100.000 euro als klikspaan
-
Volkswagen ID.2 R krijgt de elektromotoren op een bijzondere plek
-
Elektrische rijders massaal misleid: 50% van laadfacturen klopt niet
-
Citroën C3- en DS 3-bezitters mogen niet meer in hun auto rijden! Wat nu?
-
Op dit Europese eiland geldt geen maximumsnelheid
-
Nieuwe Tesla Model Y-concurrent komt toch naar Nederland! Dit kost-ie
-
Auto-CEO’s: ‘Europa nog nooit zo weinig concurrerend geweest’
-
Lada laat ineens een ‘moderne’ auto zien
-
Deze Chinese occasion is verkocht voor meer dan 1,3 miljoen euro
-
Heb jij een auto? Dan ligt 143 euro voor het oprapen
-
Zorgen over verkeerschaos NAVO-top: dit zijn de afsluitingen
-
Lancia plakt historisch label op Ypsilon, gaat dit het merk redden?