Remco Slump
Remco Slump Nieuws 18 nov 2022
Leestijd: 1 minuut

Hoe General Motors stiekem veel geld verdient aan Tesla

De Amerikaanse autogigant General Motors heeft er een nieuw verdienmodel bij. Het moederbedrijf van Cadillac, Chevrolet en GMC heeft naar eigen zeggen al 11.000 Tesla’s gerepareerd. Waarom? Omdat de klantenservice van Tesla niet best is en klanten bij andere bedrijven aankloppen voor onderhoud en reparatie.

GM-directeur Mark Reuss onthulde de nieuwe business in New York, tijdens een gesprek met investeerder en analysten. “Dat is een groeiende bron van inkomsten voor ons”, zei hij. “Een nieuwe bron van inkomsten, moet ik eigenlijk zeggen.”

Klantenservice Tesla is niet best

Tesla heeft geen dealernetwerk, maar wel een beperkt aantal servicecentra. Op het internet gonst het van de horrorverhalen over de klantenservice van Tesla. Klanten moeten lang wachten, de communicatie is slecht en problemen worden niet altijd verholpen.

Klanten wijken uit naar General Motors

Het is niet meer dan logisch dat Tesla-rijders uitwijken naar andere bedrijven. General Motors heeft in Amerika een enorm netwerk aan dealers, dus stappen ze daar naartoe.

Waarom de Twitter-overname door Elon Musk slecht is voor Tesla

Overigens ging Mark Reuss niet in op de details. We kunnen ons zo voorstellen dat GM-dealers niet alle reparaties kunnen doen aan een Tesla. Het is ook niet bekend of alle 11.000 auto’s waarover hij sprak al buiten de Tesla-garantie vallen.

Dealerloze aanpak werkt steeds minder goed

Toen Tesla nog een relatief klein merk was, werkte de dealerloze aanpak van het Amerikaanse elektromerk misschien. Maar in de laatste paar jaar heeft het bedrijf van Elon Musk meer dan 3 miljoen auto’s verkocht. Dan moet onderhoud en reparatie op orde zijn.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.