Yoke Tesla-stuur zou na 8000 kilometer al kapot gaan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2F0x0-ModelS_07.jpg)
Tijdens de introductie van het Yoke-stuur van Tesla waren de reacties erg verdeeld. De een vindt het een mooi ontwerp, de ander vindt het maar een gevaarlijke ontwikkeling. De vorm van het stuurwiel lijkt nu niet het grootste probleem te zijn.
Op Twitter melden verschillende bezitters van een Tesla Model S dat het stuurwiel bij een lage kilometerstand al flinke slijtage vertoont. Maar is dit de schuld van het bedrijf van Elon Musk of van de gebruikers?
Problemen met Tesla Yoke-stuur
De Tesla-eigenaren laten op Twitter foto’s zien van het Yoke-stuur. Er zijn plekken op het stuurwiel waar de bovenste laag loslaat. De ene gebruiker zegt pas 20.000 mijl (ruim 32.000 kilometer) met zijn Model S te hebben gereden. De ander zegt dergelijke slijtage al na 5000 mijl (iets meer dan 8000 kilometer) te hebben.
Yeah 😅 pic.twitter.com/jK0VPgTMuV
— The Kilowatts 🚗⚡️ (@klwtts) July 30, 2022
Tesla-fans reageren massaal onder het bericht en claimen dat het de schuld is van de gebruiker. Bijvoorbeeld ringen of desinfectiemiddelen kunnen ervoor zorgen dat het kunstleer op het Yoke-stuur kapot gaat. Echter, het kan ook gewoon gaan om een fabricagefout.
Oorzaak nog onduidelijk
Wat de oorzaak is van de overmatige slijtage is vooralsnog onduidelijk. Ook kan het zijn dat de kwaliteit van het kunstleder niet goed genoeg is of dat je door de vorm van het stuurwiel meer de Yoke harder vastpakt dan een normaal rond stuur.
🥲
— The Kilowatts 🚗⚡️ (@klwtts) July 30, 2022
Wat het probleem is, zal de toekomst uitwijzen. Als er meer Tesla Model S’en met dergelijk stuurwiel op de markt verschijnen, wordt een eventuele productiefout snel zichtbaar.
Tesla’s Yoke-stuur komt ook naar Nederland
Ook in Nederland kunnen we een Tesla Model S met een Yoke-stuur verwachten. Hoewel het in eerste instantie wellicht even wennen is, wordt de vorm door de Nederlandse wetgeving wel goedgekeurd. Autovisie ging in gesprek met de RDW en duikt in dit artikel in de eisen die Nederland aan een stuurwiel stelt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2F0x0-ModelS_18.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom Tesla ineens ‘stuurloos’ is
-
Gaat Genesis Tesla in Europa verslaan met een nieuwe elektrische auto?
-
Hoe het kan dat iemand per ongeluk met de verkeerde Tesla wegreed
-
Bij deze twee automodellen kan het stuur er onderweg af vallen
-
Hoe Tesla jou misleidt met deze veiligheidscijfers over Full Self-Driving
-
Tesla hint op spotgoedkoop model via nieuw EV-platform
-
Tesla geeft officieel toe: ‘Full Self-Driving is een misleidende naam’
-
Expert: ‘Automobilist vertrouwt te veel op semi-autonome rijassistenten’
-
Tesla filmt jou zonder toestemming. En dat mag niet meer in Nederland
-
Er zweeft nog een Roadster van SpaceX in de ruimte, maar waar is hij?
-
Tesla zet gigantische terugroepactie voor ‘zelfrijdende’ auto’s op touw
-
Dit is hoe extreem veel Tesla-baas Elon Musk schenkt aan goede doelen