Hoe Ford 3 miljard dollar verliest op de populairste auto van Amerika
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2Fford_f-150_lightning_platinum_supercrew_78.jpeg)
De Ford F-150 – een bovenmaatse pick-up truck – is de populairste nieuwe auto van de Verenigde Staten. Dat is-ie al jaren. Toch heeft Ford het voor elkaar gekregen om in 2023 naar verluidt 3 miljard dollar te verliezen op de F-150 (en de Mustang Mach-E).
We moeten onze kop nuanceren. Ford verliest geen geld op de gewone F-150, maar wel op de F-150 Lightning. De verliezen van de elektrische Ford-divisie zijn opgelopen van 2,1 miljard dollar in 2022 naar een verwachte 3 miljard in 2023, aldus CFO John Lawler.
Ford maakt drie volledig elektrische modellen
In de Verenigde Staten maakt Ford nu drie volledig elektrische modellen: de E-Transit, de Mustang Mach-E en de F-150 Lightning. Die laatste is in Noord-Amerika immens populair. Eind vorig jaar is Ford zelfs gestopt met het aannemen van bestellingen.
Levensgrote LEGO Ford F-150 Lightning is indrukwekkend bouwwerk
Meer dan 200.000 orders voor F-150 Lightning
De Ford F-150 Lightning werd begin vorig jaar gepresenteerd. In december had Ford al meer dan 200.000 orders voor de stekker-pick-up. Het gaat zeker drie jaar duren om die allemaal in te lossen, vandaar dat tweedehands Lightnings voor bizarre prijzen weggaan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2Fford_f-150_lightning_platinum_supercrew_3.jpeg)
Ford is nu opgedeeld in drie bedrijfsunits
Ford is eind 2022 opgedeeld in drie bedrijfsunits: Ford Blue (personenauto’s), Ford Pro (bedrijfswagens) en Model e (elektrische modellen). Die laatste divisie draait stevige verliezen omdat de investeringen zo hoog zijn.
De Tesla Cybertruck komt te laat! Dit is de Ram 1500 EV Revolution
Hoge investeringen in EV- en batterijtechniek
Ford steekt miljarden in de ontwikkeling en productie van EV’s en batterijen voor die EV’s, terwijl de absolute verkoopaantallen nog relatief beperkt zijn. Die moeten worden gecompenseerd door de andere twee entiteiten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2Fford_f-150_lightning_platinum_supercrew_8.jpeg)
En dat gaat lukken, want waarschijnlijk stevenen Ford Blue en Ford Pro af op een winst over 2022 van respectievelijk 7 en 6 miljard dollar. Ford denkt dat zijn elektrische Model e-divisie eind 2026 winst zal maken.
General Motors stuk optimistischer
General Motors is optimistischer. De elektrotak daarvan schrijft mogelijk al in 2025 zwarte cijfers. Hoe dat kan? GM was eerder dan Ford in het investeren in nieuwe fabrieken.
Nieuwe Dodge RAM 1500 REV gaat concurrentie aan met Cybertruck
Geen fabrikanten die winst maken op hun EV’s
Op dit moment zijn er, behalve Tesla, geen automerken die winst maken op hun elektrische voertuigen. Daar komt in de komende jaren natuurlijk verandering in als de productie en de verkoop ervan omhoog gaan.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2Fford_f-150_lightning_platinum_supercrew_95.jpeg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom Amerikanen hartstikke doof worden van hun Ford
-
Deze nucleaire auto’s had Robert Oppenheimer fantastisch gevonden
-
Waarom de nieuwe Ford Mustang Mach-E Rally geen SUV meer is
-
In de Ford SuperVan 4.2 wordt jouw Thuisbezorgd-pizza nooit koud
-
Occasions: drie voormalige bestsellers voor minder dan 5000 euro
-
Zo bizar veel geld verliest Ford op iedere verkochte elektrische auto
-
Ford gaat Tesla achterna en maakt auto duizenden euro’s goedkoper
-
Waarom de nieuwe iPhone handig is voor Tesla-eigenaren
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Mercedes-Benz E-klasse
-
Meer dan 50% van de Nederlanders overweegt geen Chinese elektrische auto
-
Deze goedkope elektrische sportwagen koop je voor het geld van een Golf
-
Mercedes-AMG verliest langzaam zijn cilinders: de nieuwe GLC Coupé 43 en 63