Hoe deze Formule 1-auto in 1985 geschiedenis schreef | SW 310
Je hebt F1-races en je hebt F1-races. Het varieert altijd tussen een saaie optocht en een verhitte strijd op het scherp van de snede. De Grand Prix van San Marino op de Italiaanse baan Imola viel tijdens het Formule 1-seizoen 1985 in de categorie van krankzinnige races. Vooraf was het nog mogelijk om de uitslag te voorspellen, maar gedurende de race werd het een grote grabbelton van wie er als winnaar uit de bus zou komen. Sterker nog, de uitslag direct na het passeren van alle overgebleven deelnemers stond, zo bleek later, niet vast.
De Grand Prix van San Marino, die kilometers buiten de republiek San Marino op Italiaanse grondgebied werd verreden, kende een ongekend spannend wedstrijdverloop, die de F1-liefhebber en -kenner op het puntje van zijn stoel zette. Niet door één factor, juist door meerdere factoren.
Daardoor prijkt de Grand Prix van San Marino 1985 in de geschiedenisboeken als een nooit eerder vertoonde race, die van begin tot ver na het vallen van de finishvlag spraakmakend was. Een van de hoofdrolspelers was de Belgische Formule 1-coureur Thierry Boutsen. Wat zijn bijdrage was om de Grand Prix van San Marino tot een historische race te maken, vertelt Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen je in aflevering 310 van Sjoerds Weetjes.
Sjoerd neemt je mee naar 1985, toen de Belgische coureur Thierry Boutsen met een Arrows BMW A8 deelnam aan het kampioenschap. Hij doet dat aan de hand van de originele Formule 1-auto, die liefst 37 later nog altijd bestaat. Sterker nog, de bewuste racewagen is in handen van het Nederlandse Parabolica. Dat bedrijf koestert het 1200 pk sterke racemonster en wil met de met een 1,5 liter viercilinder turbomotor uitgevoerde single-seater naar het circuit. Voordat het zover is, toont Sjoerd je de Arrows BMW A8, die nog tot en met 4 september in het Louwman Museum te Den Haag, te zien is.
Lees ook:
Ook interessant
-
In deze oerdegelijke Volvo V90 schuilt een pk-monster
-
Wij zijn de tel kwijt! Nóg een Chinees merk naar Nederland: Omoda
-
Voor 4 miljoen euro mag je niet eens de weg op met deze Bugatti
-
Zo brengt de nieuwe Lexus LBX luxe in het B-segment
-
Hoe betaalbaar is autorijden nog?
-
BMW iX vs. Hongqi E-HS9: Welke ‘Chinese’ SUV is het best?
-
Zeldzame Ferrari van Fernando Alonso te koop voor fortuin
-
Waarom deze 1.000 pk Ferrari SF90 Spider alle Tesla’s en Lucids overtreft!
-
Autovisie Kennisquiz: Le Mans (deel 2/2)
-
Column: Plezier beleven aan een betaalbare auto kan nog steeds!
-
Waarom de eerste Mini Countryman spraakmakend was | Sjoerds Weetjes 350
-
Weer een nieuwe Volkswagen ID.Buzz, en die lijkt meer op de Samba-bus