Hoe deze Formule 1-auto in 1985 geschiedenis schreef | SW 310
Je hebt F1-races en je hebt F1-races. Het varieert altijd tussen een saaie optocht en een verhitte strijd op het scherp van de snede. De Grand Prix van San Marino op de Italiaanse baan Imola viel tijdens het Formule 1-seizoen 1985 in de categorie van krankzinnige races. Vooraf was het nog mogelijk om de uitslag te voorspellen, maar gedurende de race werd het een grote grabbelton van wie er als winnaar uit de bus zou komen. Sterker nog, de uitslag direct na het passeren van alle overgebleven deelnemers stond, zo bleek later, niet vast.
De Grand Prix van San Marino, die kilometers buiten de republiek San Marino op Italiaanse grondgebied werd verreden, kende een ongekend spannend wedstrijdverloop, die de F1-liefhebber en -kenner op het puntje van zijn stoel zette. Niet door één factor, juist door meerdere factoren.
Daardoor prijkt de Grand Prix van San Marino 1985 in de geschiedenisboeken als een nooit eerder vertoonde race, die van begin tot ver na het vallen van de finishvlag spraakmakend was. Een van de hoofdrolspelers was de Belgische Formule 1-coureur Thierry Boutsen. Wat zijn bijdrage was om de Grand Prix van San Marino tot een historische race te maken, vertelt Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen je in aflevering 310 van Sjoerds Weetjes.
Sjoerd neemt je mee naar 1985, toen de Belgische coureur Thierry Boutsen met een Arrows BMW A8 deelnam aan het kampioenschap. Hij doet dat aan de hand van de originele Formule 1-auto, die liefst 37 later nog altijd bestaat. Sterker nog, de bewuste racewagen is in handen van het Nederlandse Parabolica. Dat bedrijf koestert het 1200 pk sterke racemonster en wil met de met een 1,5 liter viercilinder turbomotor uitgevoerde single-seater naar het circuit. Voordat het zover is, toont Sjoerd je de Arrows BMW A8, die nog tot en met 4 september in het Louwman Museum te Den Haag, te zien is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit moet je volgens Audi-designer weten over nieuwe A6 Limousine
-
Leapmotor B01: wordt dit de Tesla Model 3-killer van Stellantis?
-
Abrupte koerswijziging bij Mini: toch investeren in brandstofmotoren
-
Deze auto stoot Golf van troon en is populairste occasion
-
Extreem duur optiepakket bezorgt je sterkste brandstofmotor ooit
-
Suzuki’s eerste elektrische auto weet (nog) niet te overtuigen
-
Deze volledig elektrische Panda is er al vanaf zo’n 5.000 euro
-
Smerige truc van Tesla? ‘Neppe tellerstand om garantie te omzeilen’
-
Duik in de prijslijst: de Mazda 6e – Zo zouden wij hem samenstellen
-
Mazda-topman: ‘Nieuwe MX-5 blijft klein, maar krijgt grotere motor’
-
Lucid Gravity: enorme range en mega ruim, maar niet perfect
-
Dit kost nieuwe Lynk & Co 08 plug-in hybride in Nederland