Het was lang wachten op de Audi A8 L Horch
Al anderhalf jaar vóór het debuut van de Audi A8 legden we Audi-designbaas Marc Lichte de vraag voor of er van de in 2017 te introduceren Audi A8 niet een extra lange versie moest komen als antwoord op de Mercedes-Maybach. Dat vond hij een goed idee.
Dat was in het voorjaar van 2016. De A8 was aanstaande, maar het duurde nog maanden voordat de nieuwe generatie zijn opwachting zou maken. Dat de A8 als korte en lange versie zou komen, was te verwachten. Lichte had op dat moment allang het ontwerp van de A8 in XXL-variant afgerond. Hij moest zelfs lachen toen we de naam Horch lieten vallen. Net als Maybach is Horch een historische naam. Waar Maybach deel uitmaakt van de geschiedenis van Mercedes-Benz, is Horch verbonden aan Audi. Het is de achternaam van de grondlegger van het Duitse merk.
In Autovisie Magazine gebruikten we de aanduiding Horch nog niet toen we er alweer in 2016 voor het eerst melding van maakten. Het gehele artikel ging over Audi’s designstrategie tot ongeveer 2020. We spraken niet alleen met de ontwerpbaas, ook met diens exterieur- en interieurchefs. Nu, vijf jaar later, stelt Audi de destijds aangestipte limousine als A8 L Horch voor. Hij is in eerste instantie voor de Chinese markt bedoeld. Niet verwonderlijk, want de Mercedes-Maybach S-Klasse is in het Aziatische land een enorm verkoopsucces. Audi had even de tijd nodig om erop te reageren en doet dat op het moment dat zijn topmodel een facelift ondergaat.
25 cm langer dan basismaat
De Horch-uitvoering is de langste A8 in het reguliere programma. De Duitsers bouwden al een verlengde A8 op speciaal verzoek, maar de Horch krijgt een vaste positie in het leveringsgamma. Hij meet 5,42 meter van bumper tot bumper en is daarmee 12 centimeter langer dan de reeds verlengde uitvoering, de A8 L, die op zijn beurt al 13 hele centimeters langer is dan de basismaatvoering. Dat brengt het verschil tussen de korte en extra lange A8 op maar liefst 25 cm. Die extra afstand verwerkt Audi in zijn geheel tussen de assen, wat is terug te zien aan de langere achterportieren van de limousine. De wielbasis van de A8 L Horch bedraagt 3,26 meter, tegen 3,13 meter voor de A8 L en 3,01 meter voor de A8.
Gekoelde bekerhouders en massagestoelen
De focus ligt dus volledig op het comfort op de tweede zitrij. De Duitsers monteren achterin twee separate stoelen, die door een hoge middenconsole van elkaar worden gescheiden. De zetels zijn volledig elektrisch te verstellen en beschikken over stoelmassage en een ligstand. In de centrale console zijn items ondergebracht die het comfort aan boord moeten veraangenamen. Een tafeltje, gekoelde bekerhouders, koelkastje en display voor de bediening van onder andere de airconditioning zijn aanwezig. Zelfs kussentjes met Horch-benaming liggen achterin.
Chinese debuut
In het nu gepresenteerde exemplaar voor de Chinese markt hangt Audi een geblazen 3.0 V6-benzinemotor met 340 pk. De A8 L Horch debuteert op de autoshow in Guangzhou, waarvan de deuren later deze maand openen.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland