Gymkhana – Zonder Nederlandse hulp was Travis Pastrana dit niet gelukt
Meer dan 14 miljoen kijkers hebben inmiddels genoten van Travis Pastrana’s Gymkhana-video die eind 2022 online kwam. De bizarre sprongen die de actiesportheld hierin laat zien, waren niet mogelijk geweest zonder een bedrijf uit… Hengelo!
Dus je bent van plan om met een volledig omgebouwde Subaru-stationwagon, aangedreven door een 862 pk viercilinder boxermotor en vierwielaandrijving, een video te maken waarin je de meest uitzinnige stunts en sprongen laat zien. Waar bel je als eerste naartoe? Geloof het of niet, maar het juiste antwoord luidt: Hengelo (Gld.)!
Gymkhana-Subaru met dempers van Reiger
Daar huist namelijk al sinds eind jaren zeventig Reiger Suspension, de schokdemper-hofleverancier van menig rally-, rallycross- en rallyraidkampioen. Ook Vermont Sportscar, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de bouw van Pastrana’s ‘Family Huckster’, weet waar je (waarschijnlijk) de beste dempers ter wereld vandaan haalt.
Vermont Sportscars bouwt normaal gesproken ‘gewone’ rally- en rallycross auto’s op basis van de Subaru Impreza, waarin onder andere Travis Pastrana aan de start verschijnt van diverse rally(cross)evenementen in de Verenigde Staten. Ook voor die auto’s maakt Vermont Sportscar regelmatig gebruik van Hengelose schokdempers, aldus Sjors Busscher van Reiger.
Bestand tegen enorme rallyraid-sprongen
“Toen we vanuit Amerika het verzoek kregen om dempers voor dit project te leveren, hebben we een set gemaakt op basis van ons beste rallycrossmodel. In die sport worden, zeker in Amerika, enorme sprongen gemaakt, dus die zijn normaal gesproken op dit soort krachten berekend.”
“We proberen de dempers aan de ene kant zo licht mogelijk te maken door aluminium te gebruiken, maar dan wel van de allerbeste soort om te voorkomen dat ze kapotgaan. Zo’n demper gaat normaal gesproken een heel rallycrossseizoen mee, dus de opname van één video moeten ze ook overleven, ook al worden ze daarbij wel erg zwaar belast.”
Dempers die harde landingen kunnen opvangen
Met het oog op de dingen die Pastrana in de video wilde uithalen met z’n Subaru, zijn de dempers door Reiger iets aangepast ten opzichte van een standaard exemplaar. Busscher legt uit: “In de rallycross ben je vooral op zoek naar goede tractie en vertrouwen voor de rijder om snel te kunnen zijn, maar voor de Gymkhana wil je vooral dat de echt harde landingen goed worden opgevangen. Daarvoor kunnen we bijvoorbeeld de interne dubbele zuiger wat harder maken.”
Verbaasd over wat de dempers kunnen doorstaan
Ondanks dat de dempers van Reiger bekend staan om hun onverwoestbaarheid (niet voor niets rijdt vrijwel elke top-deelnemer in de Dakar-rally ermee), was Busscher af en toe verbaasd over de marteling die ze bij het maken van Gymkhana-video overleefd hebben.
“We doen onze sterkteberekeningen uiteraard met een goede veiligheidsfactor en hebben 100 procent vertrouwen in ons product, maar bijvoorbeeld bij het stukje waar de auto op hoge snelheid uit een diepe plas rijdt (rond 6 minuten in de video, red.), stonden wij ook wel even te kijken dat het allemaal heel bleef.”
Zelf interesse in precies dezelfde dempers als Travis Pastrana onder zijn Subaru heeft? Kan allemaal, maar houd er wel rekening mee dat de prijzen beginnen bij een leuk bedrag met vijf cijfers! Reiger heeft natuurlijk ook veel betaalbaardere sets.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subaru maakt Solterra veel goedkoper
-
Subaru maakt 3 uur lange ASMR-video van boxermotor, dit is waarom
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Rolls-Royce Spectre Lunaflair is meest exclusieve Rolls-Royce ooit
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Waarom Volvo nog steeds wil dat EU verbrandingsmotor verbant
-
Kijk, dít kan er gebeuren als jij in de auto op je telefoon zit!