Chevrolet Corvette E-Ray is net zo snel als Bugatti Veyron
Chevrolet gooit alle heilige huisjes omver. Nadat het eerst de V8 uit de neus van de Corvette haalde en die achter de voorstoelen plaatste, lepelt het nu een elektromotor in de legendarische supercar. Dit is de fonkelnieuwe E-Ray!
De huidige generatie van de Chevrolet Corvette, de C8, is splinternieuw. Tegelijkertijd is het een beetje een dino, want z’n aandrijflijn is nogal old school. Hoewel de motor voor het eerst in de geschiedenis van de ‘Vette niet meer in de neus ligt, meet de V8 nog altijd een enorme 6,2 liter. Turbo’s? Dacht het niet. De machtige achtcilinder krijgt geen hulp bij het ademen en stuurt dik 500 pk via een automatische transmissie naar de achterwielen.
Toekomst
Een unieke opzet in het huidige autolandschap, dus. Maar ook een opzet die niet bestand is tegen de tand des tijds. Want elk merk moet aan steeds strengere CO2-eisen voldoen en dus is ook Chevrolet genoodzaakt om de Corvette schoner te maken. Nu zet het die eerste stap richting een uitstootvrije toekomst met de fonkelnieuwe E-Ray.
De E-Ray is de allersnelste Corvette ooit. De 6,2-liter V8, die er van zichzelf al 500 pk uitperst, krijgt nu hulp van een elektromotor op de vooras. Die legt nog eens ruim 160 pk in het laatje, waardoor deze Corvette E-Ray een systeemvermogen van dik 650 pk heeft.
Sneller dan Z06
Daarmee is het niet de sterkste, maar wél de snelste ‘Vette ooit. De extreme Z06, met 5,5-liter turboloze V8, heeft namelijk 670 pk. Daarmee lukt ‘t hem om binnen 2,6 tellen de 97 km/h (60 mph) aan te tikken. De E-Ray is door z’n vierwielaandrijving en elektromotor 0,1 seconde sneller naar diezelfde 60 mph. En daarmee is-ie dus net zo snel als de Bugatti Veyron, die inmiddels alweer 18 jaar geleden met diezelfde tijd de snelste productieauto ter wereld was. Niet als het om topsnelheid gaat, trouwens, want deze E-Ray tikt niét de beroemde 407 km/h aan.
Tegelijkertijd is de E-Ray dus ook de eerste Corvette waarmee je volledig elektrisch kunt rijden. In de zogenaamde Stealth Mode kan de Amerikaan tot een snelheid van 45 mph (72 km/h) elektrisch rijden. Het gaat dan wel om enkele kilometers, want het accupakket meet slechts 1,9 kWh. Het gaat hier dan ook niet om een plug-in hybride, zoals auto’s als de McLaren Artura en Ferrari 296 GTB wél zijn. Wie de batterij van z’n E-Ray zo snel mogelijk wil opladen, selecteert tijdens het rijden Charge+ als rijmodus.
Kippenvel
Er is nog meer nieuws wat betreft onderhuidse techniek. De E-Ray wordt standaard voorzien van koolstofvezel remmerij van Brembo. Ook heeft-ie een nieuwe 12V-batterij die het start-stopsysteem ondersteunt. Volgens Chevrolet werken de V8 en 160 pk sterke elektromotor bovendien ‘in harmonie samen’ om een ‘viscerale geluidservaring’ creëren. Dat geloven we wel, want die 6,2-liter V8 allen zorgt al voor kippenvel.
Chevrolet verandert overigens nog meer aan de C8 dan alleen de aandrijflijn. Zo is z’n koets maar liefst 9 centimeter breder dan die van de auto die we al kennen. Zoals het een hybride betaamt zit ook deze E-Ray vol met enkele unieke badges die verklappen dat er elektrotechniek aan boord is. Ook levert het een exclusief Electric Blue-pakket, waarbij de elektro-’Vette wordt voorzien van striping.
Bagageruimte
De reguliere Corvette heeft overigens ook een klein bagagecompartiment in z’n neus, als toevoeging op de bagageruimte achterin. Deze E-Ray heeft die voorste bagageruimte nog altijd, ondanks de toevoeging van de compacte elektromotor op de vooras. Net als in de normale C8 is er ook in de E-Ray totaal 355 liter aan bagageruimte.
Dan het slechte nieuws: door de toevoeging van die elektrotechniek is de E-Ray een stukje zwaarder dan z’n broertjes. Waar de normale Stingray 1654 kg weegt, legt deze hybride Corvette 1712 kg in het laatje. De Convertible weeg 1749 kg.
Prijs Corvette E-Ray
Nog meer slecht nieuws zit ‘m in de prijs, al is dat in Nederland waarschijnlijk juist een positief punt. In de Verenigde Staten heeft deze Corvette E-Ray een vanafprijs van omgerekend zo’n 96.000 euro en daarmee is-ie net zo duur als de waanzinnige Z06. De reguliere Stingray is er in datzelfde land zelfs al voor omgerekend 60.000 euro.
In Nederland betaal je je echter scheel aan een reguliere Corvette Stingray. Door onder andere ons bpm-stelsel en de enorme CO2-uitstoot van de C8 kost-ie in ons land minstens zo’n 150.000 euro. Hoewel de CO2-uitstoot van deze E-Ray nog niet bekend is, valt die waarschijnlijk wel lager uit. En dat heeft waarschijnlijk ook positieve gevolgen voor de Nederlandse prijs.
Naar Nederland?
Chevrolet begint dit jaar met de verkoop van de E-Ray. Wanneer het model naar Nederland komt, is nog niet duidelijk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Renault en Stellantis ontkennen fusieplannen en samenwerking met BMW
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420
-
Renault Emblème probeert iets dat heel saai is spannender te maken
-
Doel bereikt! Nu zijn alle Peugeot-modellen elektrisch, behalve één
-
Dit is waarom er 27.000 Tesla Cybertrucks worden teruggeroepen
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen