Grootse plannen voor Tesla: 20 miljoen auto’s per jaar (of 10 miljoen)
Elon Musk heeft – zoals we allemaal weten – grootse plannen voor Tesla. Tijdens een ceremonie voor de opening van de splinternieuwe fabriek in Berlijn, maakte hij een gewaagde voorspelling. Volgens hem zou Tesla 20 miljoen voertuigen per jaar kunnen produceren in 2030.
Met deze productieaantallen zal Tesla verantwoordelijk worden voor 1 procent van alle auto’s en vrachtwagens (de Semi-vrachtwagen is aanstaande) die wereldwijd rondrijden.
Behoorlijke ambitie
Dit getuigt van behoorlijk veel ambitie. Momenteel komen de verkoopcijfers van de Amerikaanse fabrikant namelijk allerminst in de buurt van dergelijke getallen. Afgelopen jaar bouwde Tesla ruim 930 duizend voertuigen. Binnen acht jaar wil het die productie dus ruim twintig keer verhogen.
Tesla zal een behoorlijke inhaalslag moeten maken om dit voor elkaar te krijgen. Bovendien is er momenteel nog geen enkele fabrikant die ook maar in de buurt komt van die cijfers. Hieronder staat de jaarlijkse productie van zowel Tesla als Toyota. De Japanse fabrikant verkocht afgelopen jaar voor de tweede keer op rij de meeste auto’s van alle fabrikanten wereldwijd. Maar zelfs Toyota lijkt voorlopig niet in de buurt te komen van die 20 miljoen voertuigen.
Productie
Tesla |
Productie
Toyota |
|
---|---|---|
2021 | 930,422 | 10,076,246 |
2020 | 509.737 | 9,213,195 |
2019 | 365.194 | 10,725,214 |
2018 | 254.530 | 10,567,412 |
2017 | 106.332 | 10,466,451 |
Nieuwe fabriek
Tesla heeft wel eindelijk de deuren kunnen openen van de nieuwe fabriek in Duitsland. Na maandenlange vertraging is het dan zover. De ‘Giga-factory Berlin-Brandenberg’ moet zijn steentje bijdragen om van Tesla een absoluut zwaargewicht te maken in de autowereld (als het dat niet al is). De fabriek moet in 2025 al zo’n 500 duizend voertuigen per jaar gaan produceren. Meer dan de helft van de gehele productie in 2021, dus. Toch is dit aantal slechts een druppel op een gloeiende plaat vergeleken met de ronduit astronomische hoeveelheid van 20 miljoen auto’s die Musk jaarlijks in elkaar wil knutselen.
De fabriek in Duitsland is echter niet de enige troef die Tesla in handen heeft. Ook in Texas staat een Gigafactory die recent is geopend. Hier zal de Cybertruck onder andere het levenslicht zien. Ook de Model Y en Model 3 zullen voor de rekening komen van deze fabriek. Daarnaast worden de faciliteiten in Shanghai uitgebreid en zal de productie van de fabriek in California opgeschroefd worden.
Concurrentie ligt op de loer
De concurrentie voor Tesla wordt steeds nijpender. Het gros van de autowereld heeft al uitgesproken om in de aankomende jaren een volledig elektrisch gamma te hebben of daar in ieder geval naartoe te werken, waaronder Amerikaans merken. Denk bijvoorbeeld aan de Cadillac Lyriq. Ook Jeep komt met een elektrisch model op de proppen. Kortom, de concurrentie maakt stappen. Of Tesla erin slaagt om binnen de komende tien jaar zo’n groot marktaandeel op te slokken, is dus nog maar de vraag. Daar lijkt Elon Musk overigens zelf ook aan te twijfelen. Hij heeft volgens Automotive News namelijk geroepen dat het productieaantal in 2030 mogelijk ‘dichterbij de 10 miljoen auto’s ligt’. Maar ook dan zal Tesla een van de grootste spelers op de markt zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Plug-in Toyota RAV4 veel goedkoper, dit kost de SUV in Nederland
-
Fantastische rally-concept Toyota is als occasion wél te krijgen
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Cupra Tavascan
-
De BMW M5 Touring is niet voor de poes (en hond)
-
Nederlandse overheid verkoopt dubieuze Dodge Challenger
-
Donkerblauw kenteken op moderne auto of motor: mag dat?
-
Dit is een Hyundai Nexo, maar dan met een stuk meer bepantsering
-
Dit is de eerste elektrische auto van Suzuki
-
Dit is de top 10 populairste occasions van het moment
-
Zo herken je een speedboat in de nieuwe Bertone Runabout
-
Deze Suzuki-occasion is een baby-supercar met vleugeldeuren
-
Voor 2,7 miljoen euro ben je helemaal het Batmannetje