Gevoelige tik: Toyota stoot General Motors van de troon
Voor het eerst in de Amerikaanse autohistorie voert een Japanse autobouwer de verkoopranglijsten aan. Het is natuurlijk Toyota dat General Motors na bijna een eeuw van de stoffige troon heeft verjaagd.
Dat General Motors van de Japanse autoindustrie en Toyota in het bijzonder heeft te vrezen, was al jaren bekend. Al in de jaren tachtig van de vorige eeuw signaleerde de Amerikaanse grootheid de opkomst van de Japanse merken. Met goedkopere producten van hogere kwaliteit uit nota bene de Verenigde Staten openden merken als Toyota de aanval op de beruchte Grote Drie, inclusief leider General Motors (GM). De Amerikaanse gigant kwam zelfs met een specifieke tegenhanger voor de Japanse invasie. Het concern lanceerde het merk Saturn. Dat het label reeds is verdwenen geeft al aan hoe de vlag er bij GM al jaren bijhangt. En nu is de General Motors van zijn troon gewipt door het slimme Toyota.
114.000 auto’s verschil
Afgelopen jaar wist Toyota (inclusief Lexus) de meeste autokopers op de Amerikaanse markt voor zich te winnen. Het verschil is relatief met 114.000 auto’s over twaalf maanden klein, maar het maakt aan het einde van de rit een groot verschil. General Motors boekte een afzetvolume van 2,2 miljoen stuks. Toyota leverde er meer dan 2,3 miljoen af.
De Grote Drie
En dat terwijl de Amerikaanse automarkt altijd stevig in handen van de lokale autobouwers was. Dik vijftien jaar geleden stonden General Motors, Ford en Chrysler a.k.a. De Grote Drie stevig bovenaan. Zij claimden 57 procent van de automarkt. Vorig jaar lag het percentage op 38 procent, waarvan General Motors nog altijd de aanvoerder is. Het verschil werd niet gemaakt door extra verkopen, maar door het bedrijf dat de meeste auto’s kon leveren. Zowel Toyota als General Motors zagen hun afzet dalen als gevolg van het wereldwijde chiptekort. De Japanners wisten het probleem dus beter op te vangen en leverde zodoende minder productieplaatsen in ten opzichte van General Motors.
Geschiedenisboeken
Of Toyota in staat is de veroverde koppositie ook dit jaar te claimen, is nog de vraag. In de geschiedenisboeken staat wel dat Toyota in 2021 General Motors én Ford en Stellantis passeerde. Analisten zeggen dat het chiptekort voorlopig blijft aanhouden.
Volkswagen in de slipstream
Op wereldschaal verdrong Toyota met zijn zustermerken al in 2007 General Motors als grootste autobouwer ter wereld. Inmiddels is ook de Volkswagen Groep GM voorbij, net als de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland