Brullende Chevrolet Corvette Z06 wordt ook wereldauto

In Europa zitten we nog te wachten op de officiële, voor de Europese markt gespecificeerde Corvette, maar in de Verenigde Staten maakt Chevrolet zich al weer op voor de volgende stap. Na de Coupé en Convertible volgt nu de Z06. En zo klinkt die!

Chevrolet laat nog niets zien van de Corvette Z06, maar de Amerikaanse sportwagen laat al wel van zich horen. De autobouwer stuurt een video in waarin het voorlopige topmodel zijn V8-motor laat brullen. De autobouwer voegt eraan toe dat de Corvette Z06 deze herfst op de straten in Amerika is te horen.

Down Under

En niet alleen in Amerika, want de autobouwer gaat de Corvette Z06 wereldwijd aanbieden. Hij trapt af in de Verenigde Staten en verschijnt in een later stadium ook in onder andere Europa, Nieuw-Zeeland en Australië op de weg, getuige de naam die het merk eerder deze maand in Down Under registreerde. Voor Noord-Amerika had de autobouwer het typeplaatje al gedeponeerd. Het is echter de vraag of de aanduiding Z06 ook in Europa door moederconcern General Motors is vastgelegd. Dat kunnen wij niet terugvinden.

Nummer 5

Er was ooit al een Z06, meerdere generaties zelfs. De allereerste keer dat voor een Corvette de Z06-toevoeging werd gebruikt, was met de tweede generatie. In 1962 introduceerde Chevrolet een speciaal pretpakket voor de sportwagen, wat de sportwagen wat race-elementen gaf. Bij de derde editie keerde de Z06-optie niet terug, ook op de vierde generatie niet. Het was wachten op de vijfde generatie Corvette. In 2001 verscheen de Z06 als overtreffende trap van de Amerikaanse sportwagen. Ook stond de Z06 een tree hoger in het gamma dan de reguliere modellen, zowel door de motorprestaties als door het lagere gewicht. Chevrolet bracht van de zesde en zevende generatie ook een Z06-uitmonstering. Nummer vijf volgt spoedig.

Lichter en breder

Over een paar maanden stelt Chevrolet de nieuwste editie voor en geeft het de eerste specificaties vrij. Zoals het er nu naar uitziet krijgt de Z06 een atmosferische V8-motor, gekoppeld aan een automatische transmissie met dubbele koppeling en acht verzetten. De aandrijfkrachten worden via de achterwielen op de weg overgebracht. De motor hangt uiteraard achterin, iets dat Chevrolet al voor de Corvette C7 in gedachten had. De Z06 krijgt uiteraard een aangepaste wielophanging met eigen rijkarakter. Dat is relatief eenvoudig te realiseren met het Magnetic Ride Control, dat de oneffenheden in de weg direct wegpoetst. Optioneel zal Chevrolet ongetwijfeld carbon fibre-wielen en carbon keramische remschijven. Dit alles verpakt in een koetswerk dat de Amerikanen aerodynamisch hebben aangepakt en bovendien hebben afgestemd op de bredere wielophanging en banden.

Chevrolet Corvette C8 (2020) – Review – Video

Hoe de Chevrolet Corvette zijn leven begon als Opel – Sjoerds Weetjes 143

 

Meer versies volgen

Chevrolet bouwt nu het leveringsprogramma verder uit. Na de Z06, die als Coupé met uitneembaar dakpaneel en als Convertible met inklapbare hardtop leverbaar wordt, komen nog tal van versies. Een hybride-uitvoering staat gepland, net als de Grand Sport waarvoor de techniek van de Stingray wordt gecombineerd met brede koets van de Z06. In een later stadium volgen de ZR1 en een Zora gedoopt topmodel.

Reageer op artikel:
Brullende Chevrolet Corvette Z06 wordt ook wereldauto
Sluiten