De marktintroductie van de BMW M2 en M4 GTS komt met rasse schreden dichterbij, maar toch zitten beide spierbundels nog vol in hun trainingsprogramma. Autovisie kwam ze tegen op de Nordschleife, waar ze tot het uiterste werden gedreven.

DSC02452


BMW wil ons doen geloven dat hier de MotoGP Safety Car zijn benen strekt, maar de lichtmetalen wielen van de witte M4 verraden wat er werkelijk rondgaat. Ze komen overeen met die van de M4 GTS-concept car die BMW recent op het Concourse d'Elegance Pebble Beach onthuld. Het nieuwe circuitspeeltje heeft een 3,0 liter zescilinder met twee turbo's en waterinjectie.

"De lichtmetalen wielen van de M4 verraden wat er werkelijk rondgaat"
Dat laatste werkt als volgt: water uit een tankje wordt in minuscule deeltjes in de verbrandingskamers van de motor gespoten, waardoor de temperatuur daalt. Dat zorgt voor een betere verbrandingstemperatuur en stelt BMW in staat om de compressie op te voeren voor meer vermogen. De 'gewone' M4 teistert zijn achterbanden met 431 pk, de M4 GTS doet daar met 470 pk nog een schepje bovenop.

De M2 wordt eveneens uitgerust met een geblazen 3,0 liter zescilinder, maar dan eentje die naar verluidt zo'n 370 pk zal leveren. De ultieme 2 Serie wordt nog dit jaar onthuld, waarschijnlijk op de IAA in Frankfurt, die half september wordt gehouden. Op de productieversie van de M4 GTS is het nog even wachten. Daarvan zien we de uiteindelijke gedaante - die niet of nauwelijks zal afwijken van het studiemodel - begin volgend jaar.

Gespot op de Nordschleife: de BMW M2 en M4 GTS die luidkeels hun kelen schrapen om bij hun productiedebuut volgend jaar goed bij stem te zijn. Wat vinden jullie? Klinken ze een beetje?

Posted by Autovisie on maandag 24 augustus 2015

DSC02414
DSC02414

Foto- en videocredit: Noël