Autovisie
Autovisie Koopwijzer 27 feb 2022

Koopwijzer: occasion BMW 2-Serie Active Tourer (2014-2021)

De BMW 2-Serie Active Tourer is een stuurmansvriendelijke gezinsauto. Waar moet je op letten bij aankoop van een occasion?

Rijplezier is onlosmakelijk met BMW verbonden. Met de 2-Serie Active Tourer en Gran Tourer van 2015 verpakt het merk deze kernwaarde in een voor- of vierwielaangedreven MPV met vijf- of zeven zitplaatsen.

Carrosserie

BMW doet er alles aan om de (voor het merk) nieuwe carrosserievorm zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de overige modellen. Dankzij herkenbare elementen, zoals de koplampen, grille en achterlichten, is het eindresultaat direct herkenbaar als BMW. Er zijn twee modelvarianten. De Active Tourer (F45) heeft een sportievere hatchbackvorm, terwijl de 22 centimeter langere zevenzits Gran Tourer (F46) met zijn rechtopstaande achterpartij het meest lijkt op een conventionele MPV. Beide varianten hebben een hoge daklijn, een grote achterklep en een bagageruimte met een lage tildrempel. Met full-led koplampen, een panoramadak en keuze uit de uitvoeringen Sport, Luxury en M Sport is het uiterlijk naar wens chiquer of sportiever te maken. Het faceliftmodel van 2018 heeft een nieuwe voor- en achterbumper en een gewijzigde grille. Onhandig brede A-stijlen en een korte neus maken de voorkant onoverzichtelijk; parkeerhulp voorkomt schade.

Interieur

Ook binnen combineert de 2-Serie Tourer vertrouwde en nieuwe bouwstenen. Het stuurwiel, het instrumentarium, de klimaatbediening, het iDrive-infotainmentsysteem, alles heeft de onmiskenbare look & feel van BMW. De Active Tourer heeft vijf zitplaatsen, de Gran Tourer heeft zeven zitplaatsen dankzij een opklapbare derde zitrij. Handige MPV-voorzieningen zijn de neerklapbare passagiersstoel, klaptafels achterin en de verstel- en verschuifbare achterbank, alleen moet je daar op veel modellen wel voor bijbetalen. Dat geldt ook voor de opties die de ‘2’ nodig heeft om zijn premiumbelofte waar te maken. Van het Business-, Executive- of High Executive-pakket tot sportstoelen, adaptieve cruise control, leer, alcantara, navigatie, een head-up display en parkeerhulp met parkeercamera, het is allemaal leverbaar, mits je de pinpas trekt. Aandachtspunten zijn mogelijke lagerschade bij de vroegste driecilinders. Ook is er een terugroepactie geweest voor het EGR-systeem.

Motor

Het motoraanbod is opgebouwd uit benzinemotoren, dieselmotoren en een plug-in benzinehybride. Alle motoren zijn voorzien van directe inspuiting, een mono- of twin-scroll turbolader en brandstofbesparende EfficientDynamics-technologie en voldoen minimaal aan de Euro 6-norm. Het benzinegamma bestaat uit een 1.5 driecilinder (102-140 pk) en een 2.0 viercilinder (178-231 pk). De 225xe plug-in hybride combineert de 1.5 driecilinder benzinemotor met een elektromotor op de achteras en een 7,7 kWh lithium-ion accupakket (systeemvermogen 220-224 pk). De theoretische elektrische actieradius is maximaal 41 kilometer. Dieselmotoren zijn een 1.5 driecilinder (95-116 pk) en een 2.0 viercilinder (150-190 pk). In de zomer van 2019 verschijnt de vernieuwde 225xe met een groter accupakket en een theoretische elektrische actieradius van ruim 50 kilometer.

Transmissie

De BMW 2-Serie Tourer gaat de geschiedenisboeken in als de eerste BMW met voorwielaandrijving. De 225i en 220d zijn ook leverbaar met xDrive-vierwielaandrijving. Naast een handgeschakelde zesversnellingsbak zijn twee automatische Steptronic-transmissies met koppelomvormer beschikbaar. De zestraps variant is voorbehouden aan de sterkste driecilinders, de achttraps variant is altijd verbonden met een viercilindermotor en standaard gecombineerd met xDrive. Tegen meerprijs is de achttraps automaat leverbaar als sporttransmissie met Launch Control en schakelpeddels aan het stuur. In het voorjaar van 2018 verschijnt een nieuwe zeventraps automaat met dubbele koppeling. Deze DCT-automaat is een optie op de 218i en de 216d en standaard op de 220i.

Wielophanging

De eerste MPV van het Beierse merk staat op het nieuwe modulaire UKL2-platform, dat in aangepaste vorm ook door Mini wordt gebruikt. Onafhankelijke wielophanging rondom, onderstelcomponenten van aluminium en hoogvast staal en elektromechanische Servotronic-stuurbekrachtiging zorgen voor een uitgebalanceerd weggedrag. Vanzelfsprekend ontbreken de scherpte en stuurprecisie van een achterwielaangedreven BMW, maar de balans tussen rijbeleving en comfort is uitstekend voor een MPV. Voor een sportievere ervaring staan opties als Variable Sport Steering, Dynamic Damper Control en een 10 mm verlaagd M sportonderstel in de optielijst. De wielmaten lopen uiteen van 16 tot en met 18 inch, runflat-banden zijn standaard.

Welke moet ik hebben?

Voor normaal gebruik levert de sterkste 1.5 driecilinder benzinemotor keurige prestaties en een motorgeluid dat enigszins klinkt als een BMW-zescilinder light. Met de 2.0 benzine- of dieselmotor en als plug-in hybride verandert de 2 Tourer van een gezinsbus in een snelbus. Het basismodel heeft onder meer 16- of 17-inch wielen, automatische airco, stoffen bekleding, Active Guard met City-remfunctie, Radio Professional en Bluetooth. Het aantrekkelijkst zijn auto’s met het Executive-pakket (led-koplampen, navigatie) of High Executive-pakket (leer, stoelverwarming, head-up display, Navigatie Plus), al dan niet aangevuld met Sport- of Luxury-aankleding.

Moet dit hem worden?

De BMW 2-Serie Tourer is een niet-traditionele BMW voor niet-traditionele BMW-rijders. Het model is in de markt is gezet om nieuwe klanten voor het merk te winnen en om marktaandeel af te snoepen van concurrenten zoals de Mercedes-Benz B-Klasse en de Golf Sportsvan. Binnen de MPV-klasse onderscheiden de 2-Serie Active Tourer en Gran Tourer zich met goede rijeigenschappen, een chique aankleding en opties van topklasse. Ook gebruikt betaal je daar een gezonde prijsopslag voor, maar dan rijd je wel in de enige MPV die – ondanks de kritiek van merkpuristen – het BMW-logo waard is.

TIJDLIJN

2012 – studiemodel Concept Active Tourer
voorjaar 2014 – introductie BMW 2-Serie Active Tourer (F45)
najaar 2014 – 220i, 216d, 220d
voorjaar 2015 – introductie BMW 2-Serie Gran Tourer (F46)
najaar 2015 – 225xe
voorjaar 2018 – facelift, zeventraps automaat
najaar 2021 – introductie nieuwe 2-Serie Active Tourer (U06)

Dit kosten ze:

De BMW 2-Serie Active Tourer met benzinemotor begint bij 13.000 euro voor een 218i High Executive met handbak (2015, 112.000 km). Vanaf 18.000 euro komt de hybride Active Tourer 225xe in beeld (2016, 160.000 km). De goedkoopste diesel is een handgeschakelde 218d High Executive (2014, 209.000 km) voor 10.350 euro. Voor de Gran Tourer beginnen de prijzen bij 15.000 euro voor een handgeschakelde 218i Sport (2015, 108.000 km) en 13.000 euro voor een handgeschakelde 216d (2016, 106.000 km).

ONDERDEELPRIJZEN

Remblokken voor, per set    € 148,75
Remschijven voor, per set   € 220,40
Waterpomp   € 88,05
Koppeling compleet, incl. druklager € 223,67
Driehoeksdraagarm vooras, per stuk € 133,84
Bridgestone Turanza T001 RFT, 205/55 R17, per stuk vanaf € 176,50

Prijzen gelden voor een BMW 2-Serie Gran Tourer 218i van 2016 en zijn inclusief btw en exclusief montage.

ONDERHOUDSKOSTEN

Kleine onderhoudsbeurt vanaf € 250,–
Grote onderhoudsbeurt vanaf € 450,–

Het onderhoudsinterval (218i) is variabel/maximaal 2 jaar.

KOPEN
– goede rijeigenschappen (voor een MPV)
– BMW-aankleding
– moderne motoren
– vijf- en zeven zitplaatsen

NIET KOPEN
-stevig geprijsd
-(te) brede A-stijlen

Denk ook eens aan een…

BMW X1 (2015-heden)
De tweede BMW X1 gebruikt hetzelfde platform en dezelfde techniek als de 2-Serie Tourer, maar hult dat alles in een spannendere en hoekigere crossovercarrosserie.
18.000-65.000 EURO

Ford C-Max/Grand C-Max(2010-2019)
Premium rijplezier, soepele EcoBoost-motoren en betaalbare prijzen zijn de sterke punten van de Ford C-Max en de zevenzits Ford Grand C-Max.
6.000-25.000 EURO

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.