Waterstof-Toyota de rallyproeven op
Toyota doet vanaf 2017 weer mee in het Wereldkampioenschap Rally, maar was afgelopen weekeinde al even te zien tijdens de rally van Duitsland. Het merk zette zijn waterstofauto, de Mirai, in als 0-auto.
De wagen was uitgerust met een rolkooi, competitiebanden en speciale remblokken, maar was verder standaard. Dat betekent dat Toyota ook niet aan de aandrijflijn heeft gesleuteld. Die bestaat nog steeds uit een 145 pk sterke elektromotor, die zijn stroom krijgt van 370 cellen tellende brandstofcel. Hierin worden waterstof en zuurstof omgezet in elektriciteit en waterdamp, waarbij dat laatste het enige is wat via de uitlaat de lucht in verdwijnt.
“We dromen ervan dat onze brandstofcelvoertuigen ooit kunnen meedoen aan het Wereldkampioenschap Rally”, zei Yoshikazu Tanaka, bij Toyota verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Mirai. “Daarom gaan we door met de ontwikkeling van onze technologie. De bezoekers van de rally van Duitsland moeten vast wennen aan de geluidloze première [van de Mirai], maar ze zien de toekomst, die vrijwel volledig uitstootvrij gaat worden.”
Momenteel is de Mirai al leverbaar in Japan en de Verenigde Staten. In de komende weken komt de Toyota ook in een aantal Europese landen op de markt, maar nog niet in Nederland. De infrastructuur die nodig is om waterstof te tanken, is hier nog niet voldoende ontwikkelt. Toyota verwacht dat de Mirai op zijn vroegst in 2017 bij ons te koop is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Importheffingen Chinese EV’s: ‘Als de dood voor vergelding’
-
Vlogger na McLaren-crash tegen gewonde vriend: ‘film mij’
-
Duurtest Mazda MX-30 R-EV: conclusie na ruim 10.000 kilometer
-
Verkoopcijfers BMW XM stellen wederom teleur
-
De nieuwe Porsche Cayenne-MPV van Mark Zuckerberg is bizar
-
Prijs Hyundai Inster – Zo verhoudt-ie zich tot de Citroën ë-C3
-
Importheffingen voor Chinese EV’s definitief! Duitsland vreest conflict
-
McLaren W1 is krankzinnige supercar met een opmerkelijke spoiler
-
Heiligschennis of niet? Deze RX-7 heeft wel héél bijzondere motor
-
Drama! BMW E36 met V8 slaat over de kop bij verlaten autoshow
-
Stellantis ontkent fusieplannen en samenwerking met Renault
-
Waarom er toch een BMW M5 E60 met handbak kwam | Sjoerds Weetjes 420