Genesis G80 trekt trainingspak aan, G80 Sport onthuld
Genesis mag dan pas deze zomer officieel wiel op Europees grondgebied zetten, het luxemerk van Hyundai blijft nieuwe modellen aankondigen. Na de G80, de GV80 en G70 Shooting Brake is het nu de beurt aan de G80 Sport. De nieuwe modellen zetten allemaal koers naar Nederland, al krijgen andere landen voorrang.
Met de G80 Sport verrijkt Genesis zijn leveringsprogramma op korte termijn. Het Zuid-Koreaanse label trapt af met de G80 en daar wordt de G80 Sport direct aan toegevoegd. Het verschil tussen de twee modellen is niet alleen de naam. Sport staat ook hier, zoals we gewend zijn bij autobouwers, voor een extra aankleding van het ex- en interieur.
Electrified G80
De G80 Sport wordt in het derde kwartaal van 2021 leverbaar. De fabrikant levert het model echter in eerste instantie in Duitsland, Zwitserland en Engeland. In een later stadium zetten de modellen koers naar Nederland. De Koreanen hebben nu een grote sedan en SUV aangekondigd, maar heeft meer modellen op stapel staan. Het bouwt een gamma op dat zal concurreren met de 3 en 5 Serie alsmede de X3 en X5 van BMW. Een elektrisch aangedreven model staat op de agenda. Genesis heeft al een studiemodel daarvan gepresenteerd.
Deze elektrisch aangedreven ‘Electrified G80’, zoals de fabrikant het model noemt, is een vierwielaangedreven sedan met twee 136 kW sterke elektromotoren, die voor een systeemvermogen van 272 kW zorgen en een koppel leveren van 700 Nm. Hij maakt gebruik van een 400V/800V laadsysteem en kan dankzij V2L (Vehicle to Load) elektriciteit terug leveren. Genesis zal de elektrische sedan ook in Europa gaan aanbieden, al is het model momenteel nog een concept.
Cavendish Red
Speciaal voor de G80 Sport komt het merk met de tint Cavendish Red, een naam die is geïnspireerd op een klif aan de noordkust van Prince Edward Island in Canada, aldus het merk. Zo is het front van de G80 Sport afwijkend van lijn, inclusief de in donker glossy uitgevoerde grille en de donker getinte koplampbehuizing. Die donkere afwerking zie je op meer plekken op de auto terug, zoals op de 20-inch lichtmetalen wielen met G-patroon. Aan de achterzijde geeft Genesis de sportsedan eveneens een hertekende bumper. Aan de onderzijde valt een nieuw diffuserdesign op.
Aan de binnenzijde voorziet Genesis de G80 Sport van een specifiek voor de Sport ontworpen driespaaks stuurwiel, een dashboard met aluminium-afwerking, koolstofvezel-afwerksierlijsten en een in de afwerkingslaag geweven diamondpatroon. Voor de interieurkleur biedt Genesis zwart en rood aan, met keuze uit grijze of rode stiksels. Genesis verkapt nog niet alle details van de G80 Sport. Het merk geeft in het derde kwartaal meer informatie voor het model vrij.
Half miljoenste Genesis
Genesis komt deze zomer in drie Europese landen op de markt. Wereldwijd is het merk al vijf jaar actief, nadat het daarvoor als productlijn van Hyundai werd opgezet. Sinds de verzelfstandiging leverde Genesis meer dan en half miljoen auto’s. Van de bestaande G80 zijn alleen al vorig jaar 100.000 stuks verkocht, wat het totaal tot op heden tot meer dan 250.000 units brengt. Van de ruim half miljoen geleverde Genesis-exemplaren gingen er zo’n 380.000 stuks de Koreaanse weg op. Elders in de wereld leverde het merk dik 120.000 stuks (waarvan 100.000 in Amerika) af. Een leuk weetje, in het introductiejaar 2015 wist Genesis 590 kopers te vinden. De fabrikant leverde toen alleen de EQ900, inmiddels G90 gedoopt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro
-
Korreltje-zoutnieuws: zelfrijdende Tesla Cybercab komt al in 2026
-
Noemt Alpine zijn nieuwste model nou echt een teer zieltje?
-
Elektrisch rijden zonder accu’s! Toyota bezig met waterstofpatronen
-
Live: Tesla laat Robotaxi zien
-
Waarom je de goedkoopste Chinese elektrische auto niet kunt kopen
-
Tesla Model 3 krijgt nieuwe versie en is goedkoper
-
Prijs tweedehands elektrische auto’s verder gedaald, bijna 6.000 euro goedkoper
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Duik in de prijslijst: dit kost de Alfa Romeo Junior in Nederland
-
Deze nieuwe Mini Cooper Cabrio is al acht jaar oud
-
De nieuwe Dacia Bigster is een betaalbaar ruimtewonder