De gemiddelde SUV is al lang niet meer alleen gemaakt om mee te beuken en door de modder te rijden. Maar nu gaat Land Rover ook die kant op. Het merk maakt van zijn oer-terreinwagen een 'lifestyle-SUV's'.

Land Rover Defender


Dat blijkt uit gelekte details van Jaguar Land Rover op het forum van disco4.com. De nieuwe Defender komt er, zoals gewend, in drie maten: de 90, 110 en 130. De 90 wordt door Land Rover zelf de 'Halo Image Icon' genoemd. Met een lengte van 4,323 meter en een breedte van 1,999 meter is de 90 namelijk nog steeds compact. Doelgroep volgens JLR: de jonge en welvarende plezierzoeker.

'Self employed adventurers'

De twee andere modellen passen precies in de SUV-hype van vandaag. Land Rover zegt in de 110 een wagen voor de zogenaamde 'self employed adventurers' te zien. Het merk geeft hen de keuze voor 5, 6 of 7 zitplaatsen. In de 130, die pas in 2022 beschikbaar is, is het mogelijk om met z'n achten in te zitten.

Land Rover noemt dit model de 'Premium Explorer' die is bedoeld voor families en zij die 'lifestyle en reizen combineren'. De 130 is met zijn 5,1 meter ruim de langste van het stel, maar door de lagere daklijn van 1,915 meter (ten opzichte van de 1,927 m van de 90) oogt 'ie -waarschijnlijk- wat sportiever.

Een duik in de optielijst laat zien dat Land Rover de gulle consument graag wil laten betalen. Bovenop de drie verschillende uitvoeringen (S, SE en HSE), biedt JLR nóg eens vier optionele uitrustingspaketten aan: Explorer, Adventure, Urban en Country. Wat deze precies inhouden is nog niet duidelijk. Maar zo heeft de welvarende avonturier in ieder geval flink wat te kiezen om in een bad van weelde door de drek te rijden.

Land Rover Defender


Pure EV

Bij de 90 en 110 kan gekozen worden tussen 3 benzine- en 3 dieselmotoren. De nieuwe Defender staat, zoals alle nieuwe JLR-modellen, op het nieuwe aluminium MLB-platform. Daardoor komt de Defender er ook als hybride en wellicht als volledige elektrische auto. De plug-in P400e zou goed zijn voor een koppel van 645 Nm en sprint in 5,9 seconden naar de 100 km/h. Hoe die er precies uit komt te zien, weten we nog niet door de gecamoufleerde foto's van JLR. De Lego-bouwdoos van de Landy gaf al wel wat prijs, zoals de modelaanduiding op de motorkap die ontbreekt op de computerfoto's van Land Rover zelf.

We moeten nog even wachten om te testen of we met de nieuwe Defender nog steeds door het terrein kunnen baggeren. De eerste twee versies staan voor 2020 op het programma. Verwacht is dat de 130 pas in 2022 op de markt komt. Wij dromen alvast van een vervolg op het uitzwaaimodel van de vorige generatie Defender. De 405 paarden van de Works V8 trokken die wagen in 5,6 seconden naar de honderd en maakten hem de snelste Defender ooit.

Land Rover Defender Works V8