Nee, dit is niet de nieuwe Defender. Land Rover viert dit jaar zijn zeventigste verjaardag en geeft zichzelf en 150 gelukkigen het ultieme cadeau: de Defender Works V8, met een 5,0 liter V8.


Defender Works V8

Geen 2,2 liter dieselmotor voorin meer met 122 pk, maar een atmosferische achtcilinder met 405 pk en 515 Nm. Daarmee is dit de snelste Defender die ooit uit de fabriek is komen rollen. Cijfers? In 5,6 tellen tik je 96 km/h aan (60 mijl per uur) en de topsnelheid is begrensd op 170 km/h.  Overigens is de productielijn niet opeens weer opgestart. Nee, Land Rover bouwt geselecteerde auto's om tot Defender Works V8. Overigens zijn er niet alleen versies met een korte wielbasis gekozen, er komen dus ook Defender 110's met een achtcilinder.

Techniek

Onderhuids is werkelijk alles onder handen genomen. De handgeschakelde zesbak heeft plaatsgemaakt voor de bekende achttrapsautomaat van ZF. Verder zijn de remmen aangepast en is ook de complete ophanging veranderd: de vering, demping en zelfs de anti-roll bars. Daarmee is dit waarschijnlijk niet alleen de snelste, maar ook de best rijdende Defender die Land Rover ooit heeft gebouwd. De auto wordt standaard geleverd met 18 inch lichtmetalen wielen met 265/65 R18 All-Terrain T/A banden van BF Goodrich. Het blijft een terreinwagen immers.

Acht kleuren

De Defender Works V8 wordt geleverd in acht verschillende kleuren die altijd gecombineerd worden met een zwart dak. Ook de wielkastranden zijn in die zwarte kleur gespoten. Natuurlijk heeft hij ook wat speciale details: de deurgrepen, de tankdop en de letters op de motorkap zijn van aluminium. Verder heeft hij net voor de voorportieren een badge zitten met een Britse vlag en achterop een badge met '70th Edition'. Het interieur is ook luxer dan ooit. Zo zijn niet alleen de Recaro-sportstoelen bekleed met leer, maar ook voor het dashboard en de deuren heeft Land Rover het materiaal gebruikt. Verder is het dashboard nog grotendeels gelijk, al krijg je nu wel een klassiek ogend infotainmentsysteem.

Bestellen

Er worden in totaal 150 exemplaren onder handen genomen door Land Rover Classic, de afdeling die zich ook bezighoudt met het restaureren van klassiekers. Die afdeling gaat hem ook verkopen en aangezien het hier om handwerk gaat, wordt hij niet goedkoop. De prijzen beginnen bij 150.000 pond voor een '90', zo'n 170.000 euro. Natuurlijk kun je naar de dealer rennen om je interesse aan te geven, maar ook daar zullen ze moeten bellen met Land Rover Classic. Het nummer is +44 (0) 203 601 1255 en mailen kan naar info@classic.landrover.co.uk. Nu maar hopen dat er toch in elk geval één exemplaar naar Nederland komt...