Gaat dit de bestverkochte EV van 2022 worden? – Skoda Enyaq Coupé
De Skoda Enyaq was de bestverkochte elektrische auto van 2021 en die titel moet geprolongeerd worden met hulp van de Coupé-versie. Een aantrekkelijke en vrijwel even praktische uitvoering die een graag geziene gast gaat worden op de zakelijke markt. We rijden de Enyaq Coupé iV 80.
De Skoda Enyaq Coupé is een logische uitbreiding van het modellenprogramma op het MEB-platform. Volkswagen heeft de ID.5, Audi de Q4 E-tron Sportback en Skoda nu de vijfdeurs coupé op dezelfde elektrische botten. Het is de grootste van de drie en hij wordt als enige niet in Duitsland gebouwd, maar in Tsjechië. Hij bevat de nieuwste software die pas in de tweede helft van 2022 voor de gewone Enyaq beschikbaar komt en de huidige rijders zullen daarvoor naar de dealer moeten.
Paar mille duurder
De Skoda Enyaq Coupé wordt leverbaar met dezelfde accupakketten als de gewone versie. Dat betekent een batterij met een capaciteit van 58 kWh en een grotere met 77 kWh. De motorvermogens variëren van 180 pk tot een nieuwe vierwielaangedreven RS-uitvoering met 300 pk en 460 Nm. Die heeft een vanafprijs van 58.990 euro en dit is direct leverbaar, terwijl de andere uitvoeringen in juli op de markt komen.
Grotere range
De andere versies van de Skoda Enyaq Coupé zullen een meerprijs ten opzichte van de gewone Enyaq hebben van grofweg 2400 euro. Een Enyaq Coupé met 58 kWh-accu zou daardoor rond 46.000 euro gaan kosten en de 77 kwh-variant ongeveer 53.000 euro. Door een iets betere stroomlijn haalt de Enyaq Coupé tussen de 10 en 15 kilometer aan range met de grotere batterij. In het gunstigste geval is dat 540 kilometer en laden kan tot maximaal 130 kW.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen ID.5 heeft nieuwe aandrijflijn: prijs drastisch omlaag
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)