Gaat dit de bestverkochte EV van 2022 worden? – Skoda Enyaq Coupé
De Skoda Enyaq was de bestverkochte elektrische auto van 2021 en die titel moet geprolongeerd worden met hulp van de Coupé-versie. Een aantrekkelijke en vrijwel even praktische uitvoering die een graag geziene gast gaat worden op de zakelijke markt. We rijden de Enyaq Coupé iV 80.
De Skoda Enyaq Coupé is een logische uitbreiding van het modellenprogramma op het MEB-platform. Volkswagen heeft de ID.5, Audi de Q4 E-tron Sportback en Skoda nu de vijfdeurs coupé op dezelfde elektrische botten. Het is de grootste van de drie en hij wordt als enige niet in Duitsland gebouwd, maar in Tsjechië. Hij bevat de nieuwste software die pas in de tweede helft van 2022 voor de gewone Enyaq beschikbaar komt en de huidige rijders zullen daarvoor naar de dealer moeten.
Paar mille duurder
De Skoda Enyaq Coupé wordt leverbaar met dezelfde accupakketten als de gewone versie. Dat betekent een batterij met een capaciteit van 58 kWh en een grotere met 77 kWh. De motorvermogens variëren van 180 pk tot een nieuwe vierwielaangedreven RS-uitvoering met 300 pk en 460 Nm. Die heeft een vanafprijs van 58.990 euro en dit is direct leverbaar, terwijl de andere uitvoeringen in juli op de markt komen.
Grotere range
De andere versies van de Skoda Enyaq Coupé zullen een meerprijs ten opzichte van de gewone Enyaq hebben van grofweg 2400 euro. Een Enyaq Coupé met 58 kWh-accu zou daardoor rond 46.000 euro gaan kosten en de 77 kwh-variant ongeveer 53.000 euro. Door een iets betere stroomlijn haalt de Enyaq Coupé tussen de 10 en 15 kilometer aan range met de grotere batterij. In het gunstigste geval is dat 540 kilometer en laden kan tot maximaal 130 kW.
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!