Het is niet de eerste hybride Ferrari, maar wel een belangrijke auto voor het merk: de Ferrari SF90 Stradale. Hij zit vol met nieuwe technologieën die Ferrari aan de hand van deze video even nader uitlegt.

Abonneer je gratis op Autovisie YouTube

Mis geen enkele video van de makers van Autovisie!

Join!

De Ferrari SF90 Stradale is de eerste echte plug-in hybride auto van het merk. Maar met 1.000 pk en vierwielaandrijving tot 220 kilometer per uur is hij lang niet zo saai als hij misschien lijkt. Voor de SF90 heeft Ferrari lang aan de ontwerptafel gezeten. Voordat de hybride-technologie op het niveau van Ferrari zat, waren de ingenieurs een flinke tijd verder. Maar het is ze gelukt en in bovenstaande video geeft de supercarbouwer dan ook de nodige informatie over de werking van het systeem.

Uitleg

Vlak na de lancering legden we de werking van het systeem al uit, maar in dit geval helpen de bewegende beelden wellicht. Zo kan de auto volledig elektrisch in de 'e D'-stand rijden. Dan is de aandrijving beperkt tot de voorwielen (alleen die zijn elektrisch aangedreven) en komt de auto niet verder dan 25 kilometer voordat de benzinemotor bij moet springen.

Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale
Ferrari SF90 Stradale

In de hybride-stand ligt de focus niet op prestaties, maar op efficiëntie van de aandrijflijn. Dat houdt dus in dat de auto de kracht van zowel de elektromotoren en de V8 elkaar laat versterken zodat er zo min mogelijk verbruikt wordt.

Volledige systeemvermogen

De overige twee standen Performance en Qualify focussen op maximale prestaties. Daarbij gaan optimale verbruikscijfers het raam uit en wordt het volledige systeemvermogen van 1.000 pk aangeboord. In deze standen zal de V8 dan ook niet uit staan als er langzamer gereden wordt. In Qualify draaien vooral de elektromotoren op vol vermogen. Die stand is immers bedoeld voor één of een paar snelle rondes, dan is het minder van belang hoe snel de accu leeggetrokken wordt.