Tesla’s ineens minder bereik na software-update
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Ftesla-model-x-en-model-s.jpg)
Eigenaren van de Tesla Model S en X hebben na de laatste software-update ineens bijna 50 kilometer minder bereik. Volgens Tesla is het geen fout in de update.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faanschaf-elek.jpg)
Tesla stuurt als een van de weinige fabrikanten automatische software-updates naar de voertuigen die er wat aan hebben. Dit gaat volledig draadloos en de eigenaar merkt daar doorgaans niets tot weinig van. Tenzij er natuurlijk een ingrijpende verandering in de software plaatsvindt. Dat zou met update 2019.16.2 niet bepaald het geval moeten zijn, maar toch zijn er verschillende eigenaren die er wel degelijk iets van merken. Ze rapporteren namelijk dat ze met hun Model S of X ineens 20 tot 50 kilometer minder bereik hebben.
Levensduur
De update moest volgens Tesla de levensduur van de batterij verlengen, de degradatie verminderen en het hele pakket beschermen. En dat doet de update ook voor het grootste gedeelte van de eigenaren. Het probleem lijkt zich vooralsnog te beperken tot de Model S en Model X met een 85 kWh-accupakket. Deze worden al sinds 2016 niet meer geproduceerd.
Model S 85-eigenaar David Rasmussen houdt sinds het begin de degradatie van de accu in zijn auto bij. De daling in bereik is bij hem dan ook duidelijk te zien. Toen hij met deze gegevens naar zijn lokale Tesla-servicepunt ging werd hem verteld dat dit ‘normale degradatie’ was. En dat terwijl eerdere onderzoeken aangeven dat de accu’s van een Tesla juist belachelijk weinig degradatie vertonen. Doorgaans blijft dit na 250.000 km nog onder de 10%. De vermindering van 11% binnen vijf weken kan dan niet onder ‘normale degradatie’ vallen.
Communicatie
Navraag bij Tesla leert de het verminderde bereik in de oudere modellen inderdaad veroorzaakt wordt door de update. Het beschermen en verlengen van de levensduur van de batterij heeft volgens de fabrikant tot gevolg dat enkele eigenaren inderdaad met minder bereik moeten leren leven. Zoals wel vaker het geval is, lijkt dit dan ook weer op een probleem in de communicatie tussen Tesla en de klant.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nee, de nieuwe Ferrari draagt niet de naam Elettrica
-
CBS: plug-in hybrides stoten meer fijnstof uit dan diesels
-
Lynk & Co 900-ontwerper: ‘ook ik zie de gelijkenissen met Range Rover’
-
Hyundai gelooft nog steeds in waterstof: dit is de Nexo
-
Mercedes vindt het stuurwiel opnieuw uit, zodat jij een filmpje kan kijken
-
Duik in de prijslijst: dit kost de DS N°8 in Nederland
-
Deze BMW Neue Klasse is een soort oversized nachtlampje
-
Nieuwe Lexus ES en Toyota bZ7: eentje komt sowieso naar Europa
-
Nieuwe N7 kan eerste Chinese Nissan in Europa worden
-
Firefly moet jou uit de Volvo houden, maar vergeet iets belangrijks
-
Waarom je een VR-bril op moet om nieuwe Porsche te configureren
-
Zeekr-topman: ‘Europeanen omarmen nu juist Chinese elektrische auto’s’